اظهارنامه ،مطابق ماده 156 قانون آئین دادرسی از جمله ابزار ها و امکاناتی است که قانون گذار در اختیار افراد گذاشته تا بدون طرح دعوی مشکل را حل نمایند.


عدم پاسخ دهی به آن چه عواقبی در پی دارد؟

ارسال اظهارنامه اختیاری است مگر در مواردی که قانون گذار مشخص و الزام نموده است در برخی موارد ارسال اظهارنامه اختیاری و در برخی موارد ارسال اظهارنامه اجباری است. از جمله کاربردهای اظهارنامه زمانی است که می خواهیم طلب خود را بگیریم یا به عهد خود وفا کنیم و شخص دیگر از پذیرش آن سر باز می زند و مواردی از این قبیل. در تفسیر متن ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی ، می توان گفت ، در مواردی که فردی ، قصد دارد ، قبل از ثبت دادخواست و طرح دعوای حقوقی ، اظهارات و خواسته خود را به صورت رسمی به دیگری ، ابراز کند و در واقع ، مدرکی دال بر اطلاع طرف مقابل ، از خواست خود ، جمع آوری نماید ، نیز ، می توان از ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی ، استفاده کرد.


هزینه نگارش اظهارنامه توسط وکیل چه مقدار میباشد ؟


 برای تنظیم اظهارنامه توسط وکیل یا مشاوره حقوقی تعرفه مشخصی وجود ندارد و معمولا بر اساس مفاد و شرایط مختلف برای تنظیم اظهارنامه هزینه های مختلفی براورد میشود. لازم به ذکر است هزینه زیادی ندارد و با کمترین مبالغ قابل انجام است شرایط قانونی ارسال اظهارنامه ارسال اظهارنامه شرایطی دارد که شامل موارد ذیل است:


1- احراز هویت اظهارکننده شخصی که اظهارنامه را تسلیم می‌کند ، اگر اصالتاً آن را تقدیم ‌کند یعنی خود ، ذی‌حق یا مدعی حق باشد ، باید با ارائه مدارک شناسایی قانونی نظیر شناسنامه و. امکان تایید هویت را فراهم نماید. درصورتیکه اظهارنامه را فرد دیگری ارسال کند ، علاوه بر احراز هویت او توسط مسئول دایره اظهارنامه ، لازم است که فتوکپی مصدق( تایید شده) مدرک که سمت او را اثبات کند ، نیز تسلیم شود تا به همراه اظهارنامه برای طرف ارسال شود.


 2- باطل کردن تمبر


 3- براساس تبصره ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی نباید شامل بیانات ضد اخلاقی و و بر خلاف اخلاق حسنه باشد 


 4- تسلیم اظهارنامه و پیوست‌های آن به تعداد مقرر قانونی معمولا اظهارنامه و ضمایم آن باید حداقل در سه نسخه به مرجع ارسال اظهارنامه تقدیم شود که یک نسخه در بایگانی می‌ماند ، یک نسخه به طرف ابلاغ و نسخه‌ای نیز به عنوان نسخه ابلاغ‌ شده به اظهار کننده تسلیم می‌شود که همراه گزارش مأمور ابلاغ مبنی بر چگونگی ابلاغ اظهارنامه( ابلاغ واقعی یا ابلاغ قانونی) است. 


5- تسلیم وجه یا مال یا سند به موجب ماده 157 قانون آیین دادرسی مدنی ، در صورتی که اظهارنامه مشعر به تسلیم وجه یا مال یا سندی از طرف اظهارکننده باشد ، آن وجه یا مال یا سند باید در موقع تسلیم اظهارنامه به مرجع ابلاغ( دفتر دادگاه یا اداره ثبت اسناد) تحت نظر و حفاظت همان مرجع قرار گیرد ؛ تنها در صورتی رویه دیگری ممکن است که طرفین بر آن توافق کرده باشند . آیا پاسخ به اظهارنامه الزامی است ؟ در قوانین و مقررات ایران ، هیچ تکلیف قانونی مبنی بر الزام افراد به پاسخگویی اظهارنامه وجود ندارد. همچنین باید اشاره داشت که اصولا در پاسخگویی به اظهارنامه هیچ فوریتی وجود ندارد ، بلکه مهم ترین مسئله این است که دقت شود در مقام پاسخگویی نکاتی را اظهار نکنید که به نوعی اقرار علیه خودتان محسوب شود.


اظهارنامه چیست



پاسخ به اظهار نامه تخلیه ملک


اظهار شونده یا مخاطب اظهارکننده تکلیفی برای پاسخ به مطالب اظهار کننده ندارد ولی چنانچه بخواهد پاسخ اظهارنامه را بدهد ، باید در نهایت دقت و با نگارشی درست و مودبانه و بدون هیچگونه توهین و یا تهدید و ترجیحا با مشاوره و کمک از وکیل آنلاین این کار را انجام دهد. پاسخ به اظهارنامه تخلیه ملک به دو شکل انجام می شود 1ـ پاسخ بطور فیزیکی و شخصی 2- جواب به اظهار نامه به اظهارنامه ی دیگر. بیشتر وکلا معتقد به عدم پاسخ دهی هستند و با توجه به ظرافت و امکان بوجود اوردن سیری از اتفاقات پس از آن بهترین کار را پاسخ ندادن به آن می دانند حداقل نه توسط خود شخص و پسندیده تر آن است که حتی در صورتی که قصد جواب دادن دارند آن را به وکیل خود بسپرند. البته که از سال نود و شش سامانه الکترونیک خدمات قضایی با هدف بهبود کیفیت و سرعت در دسترس قرار گرفت تا از طریق آن هر نوع بروکراسی اداری از طریق پیامک و روش های اینترنتی به افراد ابلاغ شود. تقریبا ابلاغ های فیزیکی بطور کامل حذف شده اند و تمامی این مراحل بصورت اینترنتی و مجازی صورت می گیرد.

 اظهارنامه قضایی نوشته‌ای است که مطابق مقررات قانونی تنظیم می‌شود و به صراحت ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی، از راه‌های رسمی مطالبه‌ حق به شمار می‌رود.


 اظهارنامه قضایی برای بیان رسمی و محترمانه جهت مطالبات استفاده می‌شود.


این نوع اظهارنامه به عنوان یک درخواست رسمی برای مطالبه‌ی بعضی حقوق استفاده می‌شود

اظهارنامه قضایی شامل اطلاعات زیر است:


۱.مشخصات واطلاعات اقامتگاه اظهارکننده


۲. موضوع مورد بحث در اظهارنامه


۳. مشخصات و اطلاعات اقامتگاه مخاطب


۴. خلاصه اظهارات: آنچه مورد نظر اظهارکننده است و می‌خواهد به طرف دیگر ابلاغ کند، تشریح کرده و توضیح می‌دهد


برای تنظیم چنین درخواست رسمی، شما باید به چندین عامل توجّه کنید.. در صورت داشتن چالش حقوقی با فرد دیگر، قبل از رفتن به دادگاه، با تعداد کافی زمان به طرف دیگر فرصت داده شود تا به طور خودجوش به درخواست شما پاسخ داد در صورت عدم پاسخ مناسب چالش حقوقی، شما مجدداً با زمان کافی به طرف دعوت شده پاسخ مناسب را درخواست کنید.

Powered by Froala Editor

از اینجا دیدگاه تان را به اشتراک بگذارید




دیدگاهتون رو راجع به این مطلب منتشر کنید

جهت شرکت در قرعه کشی لطفا شماره تلفن خود را وارد کنید

نیاز به مشاوره با وکیل زبده دارم

فقط سوال دارم، مشاوره نمیخواهم