توقیف خودرو در کشف حجاب چگونه است

توقیف خودرو در کشف حجاب چگونه است

با توجه به فرهنگ ایرانی و دینی ، رعایت حجاب شرعی در فرهنگ رفتاری مردم رسوخ کرده است. قبل از هر چیز ابتدا باید تعریف خود از پوشش کامل و حجاب اسلامی را مشخص کنیم.

کشف حجاب یا بی حجابی به طور کلی به معنای  نداشتن حجاب شرعی است . حجاب شرعی نیز به این معناست که خانم ها باید بدن خود را از نامحرم بپوشانند که دست ها تا مچ و نیز صورت خانم مسثتنی است.

اگر معنای  کشف حجاب در عرف را که به معنای بیرون بودن موی سر معنا می شود کنار بگذاریم، در صورتی که خانم لباس نامناسب و زننده ای استفاده کرده باشد، به صورتی که قسمتی از بدن وی برهنه بوده یا اینکه لباس تنگ و چسبان بپوشد، می تواند مصداقی از کشف حجاب تلقی شود. نکته مغفول قضیه حجاب اما وضعیت آقایانی است که با شلوارک و پیراهن بدون آستین در انظار عمومی حاضر می شوند که امید است در قوانین آتی بصورت نظام مند به آن پرداخته شود.


در تبصره ماده  638قانون مجازات اسلامی آمده است : "زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند ، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد ." بنابراین ، جرم کشف حجاب عبارت است از اینکه خانمی بدون حجاب شرعی در انظار عمومی مثل کوچه، خیابان، بازار، مرکز خرید و غیره حاضر شده باشد.


خودرو حریم خصوصی است یا عمومی؟

ماده 5 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که در سال 94 به تصویب رسیده است بیان می دارد: 

در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص گردید، مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

تبصره ـ اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می گیرند، مانند قسمت های مشترک آپارتمان ها، هتل ها، بیمارستان ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.


همانطور که ملاحظه می شود قانون به صراحت خودرو را حریم خصوصی نمی داند.


نحوه توقیف خودرویی که در آن کشف حجاب شده چگونه است؟


اگر اولین بار در خودرو کشف حجاب صورت گیرد، پیامکی با این مضمون به شماره همراه مالک خودرو ارسال می گردد: "مالک محترم خودرو به شماره پلاک... در خودروی شما در محیط عمومی به آدرس ...تاریخ... ساعت ... نقض قوانین و مقررات کشور (کشف حجاب) صورت گرفته است، در صورت اعتراض ظرف 48 ساعت به لینک زیر مراجعه نمایید و در غیر این صورت نسبت به رعایت قانون، هنجارهای اجتماعی و حجاب اهتمام ورزید. بدیهی است در صورت تکرار، خودروی شما توقیف می گردد."


در صورت تکرار کشف حجاب برای بار دوم ، از طریق پیامک به مالک خودرو اعلام می شود که خودروی شما به مدت ۱۵ روز به صورت سیستمی توقیف می‌شود، بدین معنی که در طول این مدت نمی توانید از خدمات نقل و انتقال خودرو استفاده کنید. و همچنین امکان تردد با خودروی مذکور وجود ندارد. اگر در طول این مدت تخلف کشف حجاب تکرار نگردد، خودرو از توقیف سیستمی خارج خواهد شد.


 و در صورت کشف حجاب برای بار سوم، از طریق پیامک به مالک اطلاع رسانی می‌شود که خودروی شما توقیف گردید و از تردد با خودروی مذکور خودداری و منتظر تماس ماموران پلیس باشید. مالک احتمالاً اختیار خواهد داشت که یا  خودرو در محل پارکینگ خودش توقیف و قفل چرخ هوشمند زده شود و یا به یک پارکینگ منتقل شود. معمولاً بعد از یک هفته و طی شدن مراحل قانونی، خودرو رفع توقیف می‌گردد.


ثبت تخلفات مربوط به کشف حجاب و بی حجابی در داخل خودرو، هم توسط دوربین ها و هم توسط ماموران نامحسوس پلیس صورت می گیرد.


اینکه مالک خودرو ادعا کند پیامک های ارسالی از طرف پلیس را دریافت نکرده، قابل قبول نخواهد بود و ارسال پیامک در حکم ابلاغ موضوع خواهد بود.


نکته قابل توجه در خصوص جرم کشف حجاب این است که پلیس، مالک خودرو را مسئول جرم صورت گرفته در خودرو می داند. پس اگر شما راننده تاکسی اینترنتی هستید و مسافر شما حجاب را رعایت نمی کند باید به ایشان تذکر بدهید در غیر این صورت باید منتظر عواقب آن نیز باشید. و یا در حالتی که خودروی خود را جهت استفاده، به دیگری واگذار کرده اید و یا خودرو را  فروخته اید اما هنوز مراحل تعویض پلاک را انجام نداده اید و در خودرو کشف حجاب صورت گرفته است، مسئولیت متوجه شماست. 


اگر آدرس مخاطب در دسترس نباشد چه تدبیری در این مورد اندیشیده شده است؟

اگر آدرس مالک در دسترس نباشد و یا از آدرس ثبت شده نقل مکان کرده باشد یا در هر صورت دسترسی به مالک و خودرو ممکن نباشد، هنگام نقل و انتقال خودرو و یا هنگام مواجهه با ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی اعمال قانون صورت خواهد گرفت. پس بهتر است به پیامک هایی که از طرف پلیس ارسال می گردد توجه کنید تا مثلا هنگامی که عازم مسافرت هستید و یا کار بسیار مهمی دارید که باید خودرو در اختیار داشته باشید، خودروتان توسط پلیس توقیف نشده و راهی پارکینگ نگردد.

رفع توقیف خودرویی که در آن کشف حجاب شده چگونه است؟

مالک پس از گذشت مدت زمان توقیف، به همراه مدارک هویتی و مدارک خودرو، خلافی خودرو، بیمه و معاینه فنی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خویش مراجعه و پس از اینکه تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار جرم داد، با پرداخت هزینه پارکینگ، می تواند خودرو را تحویل بگیرد.


تیم وکلا با ارائه خدمات وکیل آنلاین و مشاوره رایگان در زمینه توقیف خودرو در خدمت شما هست.

Powered by Froala Editor

از اینجا دیدگاه تان را به اشتراک بگذارید




دیدگاهتون رو راجع به این مطلب منتشر کنید

جهت شرکت در قرعه کشی لطفا شماره تلفن خود را وارد کنید

نیاز به مشاوره با وکیل زبده دارم

فقط سوال دارم، مشاوره نمیخواهم