تیم وکلا
ویژگی و خصوصیات یک وکیل خوب

ویژگی و خصوصیات یک وکیل خوب

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
نویسنده: معصومه رشیدی
بازدیدها: ۸۰
نظرات: ۰
وکیل خوب
مشاوره حقوقی

وکیل خوب باید نسبت به پرونده موکل متعهد باشد.حضور یک وکیل خوب در کنار شما، اطمینان خاطر میدهد و پرونده موکل با پشتیبانی فراوان توسط وکیل خوب پیگیری میشود.

در خواست مشاوره حقوقی
نوع مشاوره خویش را مشخص نمایید.


مقدمه 


در این دوره و زمانه که مشکلات پیچیده و عمده ای انسان ها را درگیر خود می‌کند هر یک از ما ممکن است با مسائل حقوقی ، جزایی ، کیفری و مدنی درگیر شویم. مسائل حقوقی عمدتاً پیشرفته و تخصصی هستند و نمی‌توان به راحتی و بدون کمک از دیگران مخصوصا بدون داشتن وکیل از پس آن‌ها برآمد. برای حل کردن مشکلات حقوقی خود و یا دریافت مشاوره حقوقی نیاز به مراجعه به یک وکیل خوب و متخصص داریم.

در جهانِ امروزه هر یک از ما ممکن است با مسائل حقوقی درگیر شویم. در صورتی که بدون راهنمایی افراد متخصص در زمینه‌های مختلف حقوقی  بخواهیم با این‌گونه مسائل درگیر شویم ممکن است نه تنها موفق به حل مشکلات نشویم؛ بلکه ضرر و زیان‌های بزرگی را نیز بر خود تحمیل نماییم.  بهترین کار این است که  در این گونه موارد به یک وکیل خوب و خبره ، سریعا مراجعه کنیم. این نکته مهم را یادتون باشد که پیشگیری بهتر از درمان است . برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات یک وکیل خوب و خبره تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


خصوصیات یک وکیل خوب 

یک وکیل خوب قبل از پذیرش یک پرونده برای موکل ، ابتداً جلسه ای را ترتیب داده تا با موکل مفصل و کامل و جامع راجب پرونده صحبت کرده و تمامی اسناد و مدارک ارائه شده را با حوصله جزء به جزء بررسی میکند و نتایج احتمالی که در آینده ناشی از طرح دعوا حاصل خواهد شد را با او درمیان می گذارد ، همچنین در خصوص هزینه های دادرسی دعاوی حق الوکاله وکیل و مدت زمان تقریبی رسیدگی به پرونده را به موکل خود اطلاع میدهد تا بدین ترتیب موکل یک تصمیم عاقلانه راجب طرح دعوا یا عدم طرح آن بتواند بگیرد.

 بعد از آن با بررسی‌های انجام شده نسبت به پرونده یک شروع قدرتمندانه و تمیز را آغاز میکند تا بدین گونه یک موفقیت را به نفع خود و موکل تمام کند. 


 چند ویژگی مهم از یک وکیل خوب


1. وکیل خوب باید به روز باشد و با توجه به تغییراتی که در قوانین و مقررات اتفاق می افتد کار را پیش ببرد .

 لازم و ضروری است یک وکیل خوب خود را با قوانین و مقررات جدید بروز نگه دارد ، و صرفا به دانش چند سال قبل خود اکتفا نکند.


2. وکیل خوب باید امانت دار باشد ،وکیل خوب باید محرم اسرار موکلش باشد و هیچ گونه اطلاعات و اتفاقات موکل خود را حتی بعد از اتمام پرونده پیش هیچ شخصی افشا نکند.


3. دوری از گفتن توانایی های غیر قانونی و نادرست .

وکیل خوب هرگز موکل را نباید بدون پیش بینی روند کار امیدوار سازد ، بلکه با توضیحاتی جامع و کامل مسیر درست قانونی و نحوه سپری شدن مراحل رسیدگی پرونده را برای موکل شفاف سازی می کند و هرگز با بیان موضوعاتی قبیل احتمال و درصد سعی در فریب موکل را نداشته باشد و صرفاً گرفتن حق الوکاله را سرلوحه قرار ندهد.


4. یک وکیل خوب و خبره بهترین و مقرون به صرفه ترین  راه حل را پیشنهاد میکند. 

یک وکیل خوب پس از بررسی مدارک و اسناد ارائه شده و صحبت های لازم با موکل برای حل مشکل پیش آمده باید چندین راه حل قانونی را روی میز داشته باشد. همچنین علاوه بر مرجع قضائی اولاً باید سعی کند موضوع پیش آمده را با مذاکره به نتیجه برساند. اگر به ناچار پروسه قضایی را انتخاب کرد نتایج حاصل از طرح دعوی را برای موکل تشریح خواهد کرد.


5. استفاده از تجربه ی دیگر وکیلان و کمک به قاضی جهت روشن شدن ابهامات پرونده .

یک وکیل خوب علاوه بر علم و دانش خود، از تجارب دیگران نیز جهت حل موضوع کمک میگیرد و برای کشف حقیقت تمامی همکاری های لازم را با قاضی انجام میدهد و نباید هرگز از آن ها سوء استفاده کند که این خلاف شأن وکالت و وکیل قانونی است.


6. برخورد محترمانه با قاضی موکل طرف مقابل.یک وکیل خوب علاوه بر اینکه باید همه جوانب را در نظر بگیرد ، نهایت احترام به موکل و قاضی و طرفین مقابل را نیز باید داشته باشد.


7. وکیل خبره یک یا چند تخصص دارد.با توجه به این که حوزه حقوق مانند بیشتر حوزه ها چون پزشکی و غیره ... پیچیدگی و سختی موضوع خاص خود را دارد، پس وکلایی که به صورت تخصصی صرفاً در یک یا چند موضوع دعاوی مشغول مشاوره و وکالت هستند از تجربه و تخصص بالایی نسبت به وکلایی که در همه حوزه ها فعالیت می کنند برخوردارند.


8.  وکیل خوب باید قلمی سنگین و روابط عمومی بالا و فن بیان قوی داشته باشد .

نظر به محدودیت زمان دفاع در جلسات رسیدگی وکیل خوب باید برای دفاع بیان شیوا و رسایی کلام داشته باشد . و با بیان سنجیده و نافذ بتواند که در یک یا چند جمله دفاع خود را بیان کند.


چرا باید یک وکیل خوب انتخاب کنیم؟


 اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که این سوال برای شما مطرح شده است که وقتی خودمان میتوانیم کارهای قانونی خود را انجام دهیم و یا مشکلات حقوقی خودمان را با مطالعه یا کمک از دیگران حل و برطرف کنیم، چرا باید وکیل داشته باشیم؟ مطالعه این مقاله که از سوی گروه تیم وکلای دادگستری ارائه میشود، برای اطلاع از پاسخاین سوال و دلایل نیاز به انتخاب وکیل خوب، به شما توصیه میشود.

همانطور که اشخاص در هر موضوع تخصصی نیاز به مراجعه به متخصص آن کار دارند مثل مراجعه یک مریض به دکتر ، در زمینه امور مربوط به مسائل حقوقی نیز افراد، بدون اطلاعات و تجربه کافی نمی توانند به تنهایی از پس آن بر بیایند و نیاز به مشورت و راهنمایی متخصصان و کارشناسان مشاوره حقوقی آنلاین دارند.


دلایل گرفتن وکیل و مراجعه به وکیل


هرچند در نگاه اول ، انجام بسیاری از امور زندگی، کاری عادی محسوب می شود اما با دقت در آنها میتوانید متوجه شوید که اشتباهات کوچک میتواند در آینده به پشیمانی های بزرگی تبدیل شود و یا هزینه نکردن برای انجام یک کار درست ممکن است آن موضوع به خسارت های بزرگی در آینده تبدیل شود.پس پیشگیری بهتر از درمان است.

کارهایی مانند تنظیم انواع قراردادها، طرح ، پیگیری دعاوی حقوقی و کیفری، دریافت مشورت در زمینه امور مربوط به کسب و کار، معاملات و امور خانواده و بسیاری مسائل دیگر که ساده به نظر می رسند، اما عدم دقت و آگاهی و عدم رعایت اصول و قواعد قانونی مربوط به آنها، میتواند تبعات سخت و پیچیده ای برای اشخاص به همراه داشته باشند.

بنابراین اشخاص با رعایت این مسال می توانند، آرامش خود را در آینده تأمین کنند، همانطور که در کشورهای توسعه یافته، مراجعه و گرفتن وکیل یا مشاور با وکیل خانواده در موضوعاتی مانند مسائل خانواده به موضوعی ضروری و بدیهی تبدیل شده است ، به همین سبب از مشکلات احتمالی پیشگیری شده و آمار مراجعات به مرجع رسیدگی در این نوع کشورها پایین آمده است.

در کشورهای دیگر نیز اشخاص می توانند با اخذ مشورت و داشتن وکیل در موضوعات حقوقی، تا حد زیادی از وقوع مشکلات بعدی جلوگیری کنند. بنابراین یکی از دلایل عمده داشتن وکیل و مراجعه به او برای دریافت مشاوره و راهنمایی، قطعا تامین آرامش و امنیت برای خود فرد است.


مهارت شغلی وکیل خوب


 با ما همراه باشید تا 9 مهارت از یک وکیل خوب را برای شما در این مقاله توضیح و تشریح کنیم.


1 مهارت‌های ارتباطی قوی :

وکیل پایه یک دادگستری باید در دادگاه با ارائه مستندات کافی از موکل خود دفاع کند. بدون داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی این کار امکان‌پذیر نخواهد بود. مهارت صحبت کردن شفاف و موثر یکی از توانمندی‌ هایی است که وکلا باید آن را به‌ خوبی رعایت کنند. همچنین از آنجایی که پیش از حضور در دادگاه باید مستندات و شواهد جمع‌آوری شده جهت دفاع از حقوق موکلین ، مکتوب شده و به قاضی پرونده ارائه شود، وکیل باید مهارت‌ نوشتاری قوی نیز داشته باشد.


2  قضاوت صحیح:

یکی از فعل های مهمی که یک وکیل باید در مسیر گرفتن حق موکل خود انجام دهد، جمع‌آوری اطلاعات و نتیجه‌گیری بر اساس آن‌ها است. متأسفانه همه پرونده‌های قضایی ساده و روان نبوده و در پرونده‌های پیچیده و بزرگ، وکیل باید با استفاده از اطلاعات بسیار محدود و مبهم خود ، به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری اولیه برسد. پیش‌بینی رویدادها و وقایع احتمالی و تحلیل جنبه‌های مثبت و منفی پرونده باید به‌گونه‌ای انجام شود که در نهایت رضایت موکل را به دنبال داشته باشد.


3 قدرت تحلیل مسئله :

تخصص مهمی که یک وکیل خوب باید آن را در خود پرورش دهد، قدرت تحلیل مسائل و تفکر نقادانه است. وکیل و مشاور حقوقی باید بتواند رویدادها را به نحو احسن تحلیل کرده و رویکردی نقادانه پسند را برای رسیدگی به پرونده در پیش بگیرد.


4 صبر و بردباری:

وقتی قرار بر این است که به سؤال «یک وکیل خبره چه ویژگی هایی دارد؟» پاسخ دهیم، یکی از پاسخ‌های قطعی که نباید از کنار آن ساده عبور کرد ( داشتن صبر و بردباری ) است. صبر و پشتکار را می‌توان از ویژگی بارز شغل وکالت دانست ، چرا که وکیل دادگستری قرار است با افراد مختلفی در ارتباط بوده و با مسائل پیچیده و گاهی بحرانی دست‌وپنجه نرم کند. 


5 خلاقیت و نوآوری:

برای ارائه بهترین دفاع در دادگاه، تنها مهارت ارتباطی و توانایی پژوهش و تفکر نقادانه کافی نیست ، بلکه وکلای موفق اندکی خلاقیت را نیز وارد کار خود می‌کنند و در نتیجه مسیر پرونده را به‌گونه‌ای پیش می‌برند که زودتر به نتیجه مطلوب برسد.


6 مهارت سخنرانی در جمعیت:

معرفی پرونده و دفاع از موکل در جو و صحن دادگاه توسط وکیل انجام می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان از لزوم دارا بودن مهارت سخنرانی در جمع برای یک وکیل خوب چشم‌ پوشی کرد. به یاد داشته باشید که طرز رفتار یک وکیل هنگام سخنرانی در صحن دادگاه می‌تواند تأثیر عمیقی در قاضی پرونده و سایر افراد و اشخاص حاضر در دادگاه داشته باشد.


وکیل های خبره و محافظه کار پیش از حضور در جلسه دادگاه مستندات و پیشنهادات لازم را به طور کامل جمع‌آوری کرده و جزئیات آن‌‌ را با موکل خود بررسی می‌کنند. برای اینکه یک وکیل خوب بتواند با اعتماد به نفس کامل در صحن دادگاه از موکل خود دفاع کند، باید پیش از حضور در دادگاه چندین بار دفاعیات خود را مرور کرده و پاسخ‌های احتمالی را بررسی کند. آشنایی با تکنیک‌های سخنرانی، فن بیان و زبان بدن می‌تواند به وکلا کمک کند تا در دادگاه موثرتر عمل کنند.


7 مهارت‌های رهبری:

این واقعیت را نباید فراموش کرد که هیچ وکیلی بدون دارا بودن مهارت‌های رهبری نمی‌تواند در شغل خود موفق شود. یک وکیل خبره علاوه بر مهارت در دفاع از موکل پرونده باید مهارت‌های رهبری و مدیریتی بالایی را نیز دارا باشد ، تا بتواند افراد دخیل در پرونده را به خوبی رهبری کند.


8 مهارت‌های تصمیم‌گیری :

وکیل بر اساس دانسته‌ها و درک خود از رویدادهای مختلفی که در گذشته اتفاق افتاده‌ است ، به دفاع از موکل می‌پردازد. مهارت های تصمیم گیری به ( مجموعه‌ای از توانمندی‌ هایی گفته شده که وکیل از آن ها استفاده می‌کند تا بتواند وقایع را تحلیل کرده و بر اساس آن‌ها قضاوت درستی انجام دهد.)


9 قاطعیت و جدیت:

قاطعیت و جدیت یک خصوصیت اخلاقی ضروری برای وکیل است که به او کمک می‌کند تا رسیدن به موفقیت در پرونده، دست از تلاش نکشد. همچنین در صحن دادگاه ها نیز به او کمک میکند تا بتواند به خوبی از موکل خود دفاع کرده و این اطمینان خاطر را به قاضی و موکل بدهد که نهایت تلاش خود را برای احقاق حق ، به کار خواهد گرفت.


چطور یک وکیل خوب و خبره پیدا کنیم و در دادگاه برنده شویم؟


ویژگی و اولویت هایی که قبل از انتخاب وکیل مد نظر است :

1* استعلام وکیل (اگر شخص وکیل پروانه نداشته باشد ، هر چقدر هم کار بلد باشد دیگر هیچ فایده ای برای فرد موکل ندارد)

2* تخصص وکیل (در صورتی که یک وکیل در حوزه مشکل موکل تخصص داشته باشد موفقیت در آن زمینه پرنده بسیار بالا و تضمینی است)

3* تجربه وکیل ( یک وکیل خوب با تجربه بالای حداقل 5 سال موفقیت را بالا خواهد برد)

4* اخلاق وکیل ( زمانی که یک وکیل اخلاق و شئونات را رعایت نکند دیگر پرونده از اهمیتی برخوردار نخواهد بود)

5* پروانه وکیل ( بسیار ضروری است که پروانه وکیل برای همان شهر و یا شهرستان باشد)

6* پیگیری پرونده از جانب وکیل ( ضروری است که وکیل تمامی جلسات دادگاه را شرکت کند و جزء جزء روند پرونده را موشکافی کند)

7* حق الوکاله منصفانه ( حق الوکاله منصفانه از خصوصیات یک وکیل با وجدان و خبره است)

8* رزومه وکیل ( اگر دسترسی به رزومه وکیل را داشته باشید بهتر و صریح تر  میتوانید وکیل انتخاب کنید)


نتیجه گیری:


 به طور کلی باید گفت که در جهان امروزه با توجه به حجم زیاد قوانین و مقررات و پیچیدگی های حقوقی در بسیاری از کارهای روزمره، داشتن وکیل خوب  برای تجربه یک زندگی راحت تر و بی دغدغه و بی دردسر امری ضروری و بدیهی به نظر می رسد.

به خاطر داشته باشید که نداشتن وکیل نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد بلکه، علاوه بر گذراندن بیهوده  وقت و انرژی شما، در مواردی می تواند ضرر و زیان های جبران ناپذیر و پشیمانی های همیشگی را به دنبال داشته باشد.

و علاوه بر هدر رفتن وقت و پول شما آسیب های روحی روانی هم بر شما وارد شود ، مادامی که حضور وکیل در کنار شما هم اطمینان خاطر میدهد و هم اعتماد به نفس موکل را زیاد میکند .

داشتن وکیل برای موکل سراسر امید بخشی است و تضمین برنده شدن پرونده در مراجع قضایی بیشتر میشود.


دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد.
دیدگاه تان را بنویسید
تیم وکلای فوق تخصصی در حوزه های کیفری و حقوقی مانند: حقوق ملکی، حقوق بانکی، حقوق مالیاتی، جرایم رایانه ای، جرایم پذشکی، برند، امور اتباع، قراردادنویسی، شرکت ها، حقوق کار، خانواده، ثبتی، داوری بهره می برد؛ زیرا وکلای موثر وکار داده با تمرکز بر یک حوزه حقوق تخصصی می توانند در ایجاد عدالت و سرعت در احقاق حق در جامعه تاثیر گذار باشند.
در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید.
شعبه سعادت آباد:
موقعیت مکانی دفتر
محله سعادت آباد، میدان کتاب، خیابان آسمان، نبش کوچه آسمان یکم غربی، پلاک ۸، طبقه اول واحد یک

شعبه اسلامشهر:
موقعیت مکانی دفتر
اسلامشهر، خیابان بسیج، بین خیابان امام خمینی و جمال طهماسبی،‌ مجتمع تجاری میلاد نور، طبقه دوم،واحد ۱۸۲
© تمام حقوق برای موسسه حقوقی تیم وکلا محفوظ استنسخه: 0.1.7