اموال منقول و غیر منقول 


اموال منقول به اموالی اطلاق میشود که میتوان  آنها را حمل و نقل و جا به جا کرد، مانند وسایل نقلیه، ماشینآلات ، موبایل، لوازم خانگی و غیره. اینگونه اموال معمولا ا قابل انتقال و جابجایی هستند که در مقابل اموال غیر منقول قرار میگرند که قابلیت انتقال و جا به جایی ندارند مانند ؛ زمین ، آپارتمان ، باغ و .. 

قانون مدنی به عنوان قانونی که اصول و مقررات مربوط به اموال و روابط مالکیت را تنظیم م یکند ، به اموال منقول و غیر منقول اشاره دارد که در این مقاله در مورد اونها صحبت میکنیم .  


اموال منقول  چیست ؟ 


اموال منقول به طور کلی شامل اموالی است که میتوان آنها را حمل  و نقل کرد و شامل وسایل نقلیه، ماشین آلات، ابزارها، موبایل، تلویزیون ، مبل ، یخچال و سایر اشیاء  مشابه میشود .  

اموال منقول به چند دسته تقسیم می شوند ؟  

همانطور که شما میدانید ، اموال منقول به اموالی اشاره دارد که میتوانند انتقال یابند ، مانند وسایل نقلیه ، جواهرات ، لوازم خانگی و غیره . . .  


این اموال به صورت عمومی به سه دسته تقسیم میشوند :

 

1 . آیتمهای شخصی : این دسته اموال شامل وسایلی میشود که شخص برای استفاده شخصی خود دارد ، مانند لباس

، کیف ، گوشی ، تلفن همراه ، کفش و غیره . . .  


2 . وسایل نقلیه : این دسته شامل اموالی میشود که برای حمل و نقل استفاده میشوند، مانند خودروها ، موتورسیکلتها ، قای قها و سایر وسایل حمل و نقل . . .  


3 . اموال خریداری شده به منظور سرمای هگذاری: این دسته شامل اموالی است که به منظور سرمای هگذاری خریداری میشوند ، مانند طلا ، جواهرات ، هنر و قطعات کلکسیونی و. . . .   


اموال غیر منقول چیست؟  


اما اموال غیر منقول شامل اموالی است که قابلیت حمل و نقل و جا به جایی ندارند و عمدت اا در ثبت املاک و مستغلات مندرج میشود . به عنوان مثال ؛ زمین، خانه ، ساختمان و  دیگر املاک ثابت به عنوان غیر منقول در نظام حقوقی ایران تلقی میشوند . 

اموال غیر منقول به چند دسته تقسیم می شوند ؟  


اموال غیرمنقول به اموالی اشاره دارد که در مکان خاصی ثابت هستند و نم یتوانند به آسانی جا به جا شوند . که این اموال به طور عمومی به  سه  دسته تقسیم می شوند :  

1 . اموال تجاری : این دسته شامل داراییهایی است که برای اداره و عملکرد یک کسب و کار استفاده میشوند ، مانند ماشین آلات ، تجهیزات ، محصولات و غیره . . .  


2 . اموال عمومی و دولتی : این دسته شامل اموالی است که متعلق به ادارات دولتی ، شهرداریها ، بیمارستانها ، مدارس و سایر نهادهای عام المنفعه است ، مانند ساختمانها ، زمینها ، پار کها و غیره . . .  


3 . اموال شخصی و خانگی : این دسته شامل اموالی است که برای استفاده شخصی یا خانوادگی استفاده میشود ، مانند خانه ، زمین ، مبلمان ، لوازم خانگی و غیره . . .  


تفاوت اموال منقول و غیر منقول د ر چه موردی است  ؟ 


تفاوت اصلی بین اموال  منقول و غیر منقول در قانون جمهوری اسلامی ایران در قابلیت حمل و جا به جایی آنهاست . اموال منقول قابل انتقال و حمل و  نقل هستند ، مانند ؛ گوشی ،  ماشین ، تلویزیون و . .  .

در حالی که اموال غیر منقول قابلیت حمل و نقل ندارند و ساکن هستند مانند ؛ زمین ، باغ ، آپارتمان و .  . .  

قانون مدنی بر اساس این تفاوت ها ، حقوق و تنظیمات مختلفی برای اموال منقول و غیر منقول ارائه میدهد . این حقوق و تنظیمات شامل قوانین مربوط به مالکیت ، انتقال مالکیت ، مشاعات و حقوق و دستورات مالی دیگری است که برای حفظ و حمایت از حقوق افراد وضع شده است که در معاملات و همچنین بهره مندی از حقوق خود در جامعه ، بایستی با این مورد آشنا باشیم تا به مشکلات حقوقی برخوردیم .   


 اموال منقول و غیر منقول


زمین و اپارتمان منقول است یا غیر منقول  ؟


در قانون جمهوری اسلامی ایران، زمین و اپارتمان به عنوان اموال  غیر منقول تلقی میشوند . آنها قابلیت حمل و نقل ندارند و به عنوان املاک ثابت درنظر گرفته می شوند .


کاربرد تفکیک اموال به منقول و غیر منقول چیست ؟ 


با این تفکیک بین اموال منقول و غیر منقول ، شما می توانید بهترین راهکارها و استراتژی ها را برای مدیریت منابع خود بیابید. 


هر دسته از اموال نیازمند رویکرد ها و اقدامات متفاوتی است. برای مثال ، با داشتن یک لیست از اموال منقول خود می توانید برنامه های نگهداری و تعمیر آنها را برنامه ریزی کرده و بهبود عملکرد آنها را انجام دهید.

همچنین، با دسته بندی اموال غیر منقول خود (مانند زمین و ساختمان ها)، شما می توانید بهبود عملکرد سرمایه گذاری خود را برنامه ریزی کنید و راهکارهایی را برای استفاده بهینه از این دارایی ها ارائه دهید.

با اینکه اموال منقول و غیر منقول شما می تواند تفاوت های مالی و مدیریتی مهمی داشته باشد، اغلب این تفکیک به شما کمک می کند تا برنامه های مالی خود را بهتر برنامه ریزی کنید و به طور کلی به موفقیت مالیتان برسید.

امیدوارم خواندن این مقاله ، در آشنایی با مسائل حقوقی ای که ممکنه در روزمره بهش دچار بشید کمک کنه .

چنانچه بعد از خواندن این مقاله ، سوال و ابهامی در ذهن شما در این موضوع یا موضوعات دیگر هست میتونید با مشاوره حقوقی آنلاین مجموعه تیم وکلا ارتباط بگیرید تا اطلاعات تخصصی تری را از آن ها دریافت کنید.

Powered by Froala Editor

از اینجا دیدگاه تان را به اشتراک بگذارید




دیدگاهتون رو راجع به این مطلب منتشر کنید

جهت شرکت در قرعه کشی لطفا شماره تلفن خود را وارد کنید

نیاز به مشاوره با وکیل زبده دارم

فقط سوال دارم، مشاوره نمیخواهم