مقدمه


با سلام خدمت شما دوستان وهمراهان گرامی،دراین مقاله قصد داریم به موضوع ممنوع الخروجی و مراحل و فرآیند رفع ممنوع الخروجی بپردازیم ،چنانچه در رابطه با این موضوع سوالات یا ابهامی دارید به تمامی سوالات شما پاسخ داده خواهد شد با ماهمراه باشید.


ممنوع الخروجی چیست ؟


 ممنوع الخروجی وضعیتی است که شخص به علت های مختلف که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت ،از نظر قانونی اختیار خروج لازمرزهای خاصی از یک حوزه مشخص را ندارد که بطور معمول این مرزها،مرزهای خروجی کشور هستند ،یعنی فرد نمیتواند از کشور خارج شود وتا هنگامی که این حکم را رفع نکند قادر به خروج از کشور نخواهد بود.بطور کلی ممنوع الخروجی به وضعیتی گفته میشود که فرد بلیط خروج را تهیه کرده است اما نمیتواند از گیت عبور کند، پس حالت بهتر و منطقی تر این است که پیش از اقدام به تهیه بلیط،استعلام بگیرد و با خیال آسوده فرآیند رفتن وخروج را طی کند .چون شرایط ممنوع الخروجی و رفع آن فشارهای مالی زیادی را به بار میآورد و قطعا تا چند ساعت مانده به پرواز قابلیت رفع ممنوع الخروجی را نخواهد داشت.


نکاتی درمورد مفهوم ممنوع الخروجی:


هر شخص برای اینکه بتواند از مرزکشور خارج شود،مدارکی را نیاز دارد ،مانند گذزنامه ،این گذرنامه مجوز خروج ویاز کشور بحساب میآید ،بن عبارت دیگر درماده ۲ قانون گذرنامه بیان شده است که هر فرد ایرانی برای اینکه بتواند در کشور دیگری اقامت گزیند یا به جایی سفرکند ،باید گذرنامه داشته باشد.آزادی در ورود وخروج از مرزها ،ازحقوق بدیعی انسان وزندگی اجتماعی است،هرکس حق دارد برای خروج از شهر یا کشور با اختیار وعمل خود اقدام نماید و دراین راه با مانعی روبرو نشود ،از طرف دیگر طبق اصل قانونی بودن جرم که بیان میکند کسی نباید مجازات شود مگر اینکه قانون حکم اورا بدهد .نمیتوان برای کسی حکم ممنوعیت خروج از کشور را صادر کرد مگر اینکه به حکم قانون ،این امکان وجود داشته باشد.

ممنوعیت خروج فرد ازدسته مواردی است که درپرونده های میفری وجود دارند ،یعنی یک فرد بخاطر جرمی که مرتکب شده است تحت پیگرد قانونی قرارگرفته است واگرجرم او شناخته شود ،بصورت موقت ویا دائم حق خروج ازکشور را ندارد .


 اطلاعات درمورد قوانین درست مسئله ممنوع الخروجی مهم ترین قدم جهت موفقیت دراین امر بوده ویقینا نباز به یک وکیل خوب و متخصص ممنوع الخروجی خواهد داشت چرا که پانهادن به موضوع ممنوع الخروجی نیلازمند به یک وکیل کاربلد وحرفه ای داشته تا اشخاص رادرمسیر درست قرارداده و از اتلاف وقت نیز جلوگیری به عمل آید.


دلایل ممنوع الخروجی:

 ممنوع الخروج بودن وضعیت بدهکاری است که به دلیل عدم معرفی مال یا عدم دسترسی به اموال وی به درخواست بستانکار،وفق مقررات، از خروج وی از کشور جلوگیری می شود. معنی ممنوع الخروج بودن این است که شخص قادر نیست از کشور خود خارج شود. افراد ممنوع الخروج تا قبل از سفر خود به خارج از کشور از ممنوع الخروجی خود آگاه نیستند، بنابراین باید زمینه ای وجود داشته باشد که افراد بتوانند ممنوعیت به سفر خارجی را استعلام کنند و از آن آگاه شوند.اشخاص ممنوع الخروج بدهکاران قطعی مالیاتی بر طبق ماده ۱۷ قانون گذرنامه » دولت میتواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین نامه تعیین می شود جلوگیری کند.« کشور دولت میتواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران مالیاتی براساس مقررات و شرایطی از خروج افرادی به خارج از کشور جلوگیری کند و برای آنها گذرنامه صادر نکند.همچنین بدهکارانی که به موجب قانون با صدور حکم قطعی دادگاه و یا صدور اجرائیه در سلازمان ثبت اسناد و امالک بدهکار قلمداد شده اند و بدهی انها محرز شده است امکان خروج از کشور را ندارند. للازم به ذکر است که تا زمانی که بدهکار نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نکند و یا از طلبکار رضایت اخذ نکند، اجازه خروج از کشور را نخواهد داشت و نمیتواند ممنوع الخروج بودن خود را رفع کند.کسانی که در خارج از کشور مرتکب اعمال خالف قانون از قبیل سرقت، کلاه برداری، خرید و فروش موادمخدر، ولگردی، فساد اخالقی و سایر اعمال خالف شئونات جمهوری اسالمی شوند از خروج مجددشان جلوگیری خواهد شد.اشخاصی که نمیتوانند به طور مستقل پاسپورت دریافت کنند و باید شخص دیگری مانند پدر یا شوهر برای آنها پاسپورت اخذ کند. در واقع این افراد همواره نیلازمند اجازه برای مثال پدر یا شوهر خود می باشند.اشخاصی که بنا به دلیل مغایرت سفر خارجی آنان با مصالح جمهوری اسالمی، بر طبق قانون و با توجه به تشخیص مقامات قضایی کشور از خروج برخی از افراد جلوگیری خواهد شد. اگر خروج شما از کشور بنا بر تشخیص دادگاه، به ضرر منافع ملی کشور باشد، شما اجازه خروج از مرزهای کشور را نخواهید داشت.عموما ممنوع الخروج بودن این دست از افراد به صورت کهبی از سوی مقامات قضایی کشور اعلام میشود.


ممنوع الخروج شدن زن توسط شوهر


 مطابق قوانین ایران، زن بدون رضایت همسرش امکان خروج از کشور را ندارد و بنا به صراحت ماده ۱۸ قانون گذرنامه جهت دریافت گذرنامه می بایست اجازه ی رسمی همسرش را کسب کند.


حق الوکاله وکیل ممنوع الخروجی چگونه محاسبه میشود؟


 حق الوکاله یعنی پولی که وکیل برای دفاع از حقوق موکل خود دریافت میکند. با توجه به اینکه وکالت شغلی آزاد محسوب میشود، پس وکیل هیچ گونه محدودیتی در تعیین حق اازحمه خود ندارد. البته طبق عرف، حق الوکاله با توافق طرفین یعنی وکیل و موکل انجام میشود و بستگی به میزان زحمت و ساعات کار وکیل و نوع پرونده دارد.با مرور زمان، عرف وکالت موجب ایجاد یک وحدت رویه در خصوص تعیین میزان حق الوکاله شده است و توازن نسبی بین وکالی مختلف در شهرهای مختلف جهت تعیین و دریافت حق الوکاله ایجاد شده است.به اداره ی گذرنامه همسر خود را ممنوع الخروج کند حتی اگر قبال این اجازه را به صورت قانونی به وی داده باشد. البته در این مورد یک استثنا دارد و آن حالتی است که زوجین یا زوجه مقیم خارج از کشور باشند یا شوهر خارجی باشد اما زن به تابعیت ایرانی خود باقی مانده باشد، امکان ممنوع الخروج کردن زوجه توسط زوج وجود ندارد.


مراجعه به یک مشاوره حقوقی آنلاین وکیل ممنوع الخروجی برای مسائل پیش آمده بسیار ضروری میباشد چرا که یک وکیل ممنوع الخروجی براحتی اقدام به راهکارهای مناسب نموده ودرکوتاه ترین زمان ممکن وراه های بسیار سریع وآسان را برای موفقیت دراین موضوع را بروی افراد بازخواهد نمود.


ممنوع الخروج کردن مرد توسط همسر


علاوه بر اینها مواردی نیز وجود دارد که زن می تواند خواستار ممنوع الخروج کردن همسرش شود. به این ترتیب که اگر زنی جهت وصول مهریه خود با مراجعه به دفاتر رسمی ازدواج، مبادرت به صدور اجرائیه کرده باشد اما مرد از معرفی اموال خود نسبت به پرداخت بدهی خودداری کرده باشد، زن می تواند به منظور جلوگیری از فرار مرد به خارج از ایران و عدم پرداخت مهریه، در جهت منع خروج وی از کشور اقدام کند.


ممنوع الخروج کردن فرزند توسط پدرومادر

   

 درخواست برای ممنوع الخروج کردن فرزند توسط پدر یا مادر به دلایل مختلف انجام می گیرد، از جمله اینکه یکی از والدین نگران خروج فرزند توسط ولی دیگر می شود و اقدام به ممنوع الخروج کردن فرزند می کند. اگر پدر اقدام به ممنوع الخروجی فرزند کند خیلی راحت می تواند ظرف یک ساعت فرزند زیر 18 سال خود را ممنوع الخروج کند، ولی انجام ممنوع الخروجی فرزند برای مادر کمی دشوار است و باید به دادگاه خانواده دادخواست ارائه دهد و قاضی بعد ازبررسی و صلاح دید اقدام به این کار می کند.

 

مراجع صادر کننده ممنوع الخروجی:


   ·    دادگاه حقوقی: در مورد محکومیت های مالی و مهریه


·       دادسرا: در مورد جرایم کیفری.


·       اداره ی دارایی: بدهکاران مالیاتی


·       سلازمان تامین اجتماعی: بدهکاران بیمه


·       اداره ثبت: برای چک هایی که از طریق این اداره پیگری می شوند


·       بانک مرکزی: در مورد بدهکاران وام ها


·       اداره ی گذرنامه: ممنوع الخروج کردن زوجه.


ممنوع الخروجی وراه های رفع آن


 این پرسش مطرح است که چنانچه فردی به موجب یکی از مواردی که در بالا ذکر شد، ممنوع الخروج باشد، برای رفع ممنوع الخروجی خود چه اقداماتی می تواند انجام دهد.درابتدا باید دانست، مدت ممنوع الخروجی فرد، 6 ماهه است و برای ادامه آن، حتما باید درخواست تمدید مدت را داشت. در غیر این صورت و پس از گذشت 6 ماه، ممنوع الخروجی فرد، بر اساس دستور دادستان کل کشور، رفع می گردد. اما بسته به علت ممنوع الخروجی، فرد می تواند با رفع علت، اقدام به برطرف کردن ممنوع الخروج بودن خود نماید. در صورت ممنوع الخروجی به علت بدهی شخصی یا مالیاتی، با پرداخت بدهی یا سپردن وثیقه مناسب، در صورت عدم اجازه ولی یا همسر، با دریافت اذن ولی یا رضایت نامه و وکالت نامه محضری از همسر، در صورت محکومیت کیفری با تحمل مجازات یا به اعتراض در مهلت مقرر اقدام نماید.


نظر به اینکه مطابق مواد ۱۸۸ و ۲۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، اعتبار دستور یا قرار ممنوعیت خروج با گذشت مدت شش ماه از تاریخ صدور و عدم تمدید آن منتفی می شود، دادستانی کل کشور و مرجع قضایی مربوطه در اجرای تبصره ماده ۲۹۲ قانون آیین دادرسی کیفری، با استفاده از سامانه سمپ به گونه ای اعمال نظارت کنند تا با سپری شدن مدت مذکور و عدم تمدید آن، از ممنوعیت خروج افراد از کشور خود به خود رفع اثر شود.


دادستان ها و رؤسای حوزه های قضایی مکلفند بر حسن اجرای ماده ی ۱۶ قانون گذرنامه ، با اصالحات بعدی در رابطه ممنوع الخروج کردن افراد، اعمال نظارت کنند، به نحوی که حقوق و آزادی های مشروع افراد تضمین و از اعمال محدودیت های غیرضروری و غیرقانونی جلوگیری شود و علاوه بر اعلام دقیق شروع و خاتمه ممنوعیت خروج افراد به دادستانی کل کشور، مراتب از طریق سامانه ثنا یا سایر طرق مقتضی به آنان نیز اعلام گردد.


احکام محکومیت قطعی صادره از دادگاه مبنی بر ممنوعیت خروج افراد از کشور یا محرومیت آنان از دریافت گذرنامه، با ذکر شروع و خاتمه دقیق زمان ممنوعیت یا محرومیت، توسط قاضی مجری حکم از طریق سامانه سمپ به دادستانی کل کشور اعلام گردد.


راه های رفع ممنوع الخروجی


 *      پرداخت بدهی


*       پرداخت مالیات


*       معرفی مال جهت اجرای حکم


*       واخواهی نسبت به حکم غیابی


*       درخواست ابطال اجرائی ثبتی


*       گذاشتن وثیقه و خروج موقت


*       اجازه خروج موردی در سفرهای زیارتی


*       اجازه خروج موردی در سفرهای ضروری


*       توقف اجرای حکم


*       تقاضای ابطال اجرائی.


 سامانه و سایت استعلام ممنوع الخروجی


 ساده ترین راه برای این که از وضعیت ممنوع الخروجی استعلام بگیرید؛ استفاده از سامانه یکپارچه ثبت من  است. کافی است وارد این سامانه شده و فقط با واردکردن نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد، در هر ساعت از شبانه روز از وضعیت خود مطلع شوند. سامانه ثبت من، اطلاعات را به صورت آنی نمایش میدهد و نیازی به درج اطلاعات دیگر ندارد.

توجه داشته باشید افرادی که حداقل یکبار اقدام به دریافت گذرنامه کردهاند، میتوانند از طریق این سامانه، وضعیت خود را بررسی کنند. درصورتی که برای نخستینبار قصد خروج از کشور را دارید و نسبت به وضعیت خود مطلع نیستید، میتوانید از طریق مراجع قضایی یا مراجعه به اداره گذرنامه، نسبت به این موضوع اطلاع پیدا کنید.

درصورتی که دلیل ممنوع الخروج بودن شما کیفری باشد، علت آن روی سامانه نمایش داده نخواهد شد در این صورت باید ازسامانه ثنا قوه قضاییه برای تعیین تکلیف وضعیت خود استفاده کنید.


استعلام ممنوع الخروجی از سامانه ثنا


اگر ممنوع الخروجی شما، دلایل قضایی یا کیفری دارد باید برای استعلام وضعیت خود به سامانه آنالین ثنا مراجعه نمایید. سپس میبایست در این سامانه، ابالغیه های مرتبط با شرایط خود را پیدا و بررسی نمایید تا از شرایط رفع ممنوع الخروجی خود مطلع شوید.


استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی


 اگر شما احتمال میدهید که در سلازمان ثبت اسناد و امالک کشور دارای پرونده یا مشکالتی هستید، میتوانید برای استعلام ممنوع الخروجی خود به سامانه استعلام ممنوع الخروجی ir.ssaa.exitban مراجعه نمایید. شما در این سامانه میتوانید تنها با درج نام و نام خانوادگی و کد ملی خود در فیلدهای مربوطه، وضعیت ممنوع الخروجی خود را استعلام یا برای رفع آن اقدام نمایید.


استعلام ممنوع الخروجی از پلیس گذرنامه


 برای سایر موارد ممنوع الخروجی نیز باید شخصاً به اداره گذرنامه مراجعه نمایید و از دلایل صدوراین حکم و راهکارهای رفع آن مطلع شوید.


وکیل رفع ممنوع الخروجی کیست


 شاید برای هر کسی پیش آمده باشد که در زمان اقدام برای خروج از کشور نا گاه متوجه شده باشد که بنا به ایجاد مشکلی حق خروج از کشور را ندارد. این حکم می تواند برای هر کسی یک معضل بزرگ ایجاد کند و زندگی هر کسی را به هم بریزد. در این زمان چگونه می توان در سریع ترین زمان ممکن این مشکل را حل کرد ؟ گرفتن یک وکیل رفع ممنوع الخروجی چیزی است که به آن نیاز دارید، دراین مقاله قصد داریم تا به طور کامل به وکیل رفع ممنوع الخروجی بپردازیم و اطلاعات مورد نیاز شما را در مورد آن در اختیارتان قرار دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را از دست ندهید. شما همچنین می توانید برای مشاوره با یک وکیل آنلاین متخصص دراین زمینه با گروه حقوقی عدل و حق تماس بگیرید و اطلاعات مورد نظر خود را به دست بیاورید.

وکیل رفع ممنوع الخروجی وکیلی است که در حقوق بین الملل و حقوق داخلی فعالیت میکند و در مواردی که شخصی از خروج از کشور خود ممنوع شده است، تالش میکند تا این ممنوعیت را برداشت کند یا کاهش دهد. این نوع ممنوعیتها ممکن است به دلایل مختلفی اعم از موارد کیفری، مالی، خانوادگی یا دیگر مسائل قانونی، برای یک شخص تحت نظارت یا در دستگاه قضایی اعمال شود.

وکیل رفع ممنوع الخروجی با تکیه بر تخصص و مهارت هایی که دارد می تواند مشکالت مربوط به ممنوع الخروج شدن افراد را در کوتاهترین زمان ممکن حل کند و شرایط نسبتا مناسبی را برای ایجاد آرامش خاطر افراد ایجاد کند. برخی از افرادی که دچار ممنوع الخروجی می شوند معمولا اسیب ها و خسارات مالی بسیار گسترده ای را متحمل می شوند و این در حالی است که آنان به راحتی می توانند با کمک وکیل رفع ممنوع الخروجی تمامی این مشکالت و چالش ها را در کوتاه ترین زمان حل کنند و خود را از شرایط حساسی که درگیر آن شده اند نجات دهند.

ممنوع الخروجی تنها مربوط به افراد بزه کار و مجرم نیست، حتی ممکن است یک فرد عادی نیز ممنوع الخروج شود، به عنوان مثال از نظر قانونی شوهر این حق را دارد که اجازه خروج از خاک ایران را به همسر خود ندهد. در این مواقع نقش وکیل ممنوع الخروجی پررنگ شده و کسانی که درگیر این مسائل شدهاند از وکیلی که در این زمینه تخصص دارد، کمک میگیرند.

وکیل رفع ممنوع الخروجی باید با تکیه بر دانش و تجارب خود کلیه موانع سر راه ممنوع الخروجی موکل خود را از میان بردارد تا او هر زمان که خواست از کشور خارج گردد. انجام این کار نیاز به تجربه بسیار زیاد دارد؛ بنابراین به هنگام انتخاب وکیل باید به سوابق او دقت کرد، وکیل حتما باید چند نمونه پرونده موفق در رزومه کاری خود داشته باشد.


ممنوع الخروجی چیست و چه کاربردی دارد؟


 همانطور که در بالاتر اشاره شد به جز متهمین پرونده، قاضی برای مظنونین نیز می تواند حکم ممنوع الخروجی صادر کند تا تحقیقات در مورد آن ها به پایان برسد.

بنابراین لزوما فردی که ممنوع الخروج شده خلاف کار نیست. از این رو کامال طبیعی است که این فرد بتواند روزی دوباره از خاک کشور به صورت قانونی خارج شود. اینجاست که وکیل رفع ممنوع الخروجی وارد کار می شود.

از طرف دیگر این مسئله بعد دیگری نیز دارد. فارغ از متهمین ومظنونین دعوا ها در حوزه های مختلف، افرادی عادی و معمولی نیز می توانند درگیر این مسئله شوند. به طور مثال مرد این حق را دارد که حق خروج از کشور را به همسر خود ندهد و او را ممنوع الخروج کند. پس همانطور که می بینید ممنوع الخروجی یک اتفاق نسبتا رایج در کشور محسوب می شود.

از این روست که اساسا وکیل رفع ممنوع الخروجی می تواند کارایی زیادی داشته باشد. بگذارید ساده تر بیان کنیم. ممنوع الخروجی به چند مورد ساده و عادی وابسته است. مثال اگر فردی از کسی طلب داشته باشد می تواند او را ممنوع الخروج کند.

دادگاه نیز حداکثر تا ۶ ماه می تواند این فرد را ممنوع الخروج کند. البته این امکان نیز وجود دارد که دادگاه حکم خود را بعد از6 ماه دوباره تمدید کند.

حال سوال اصلی این است که اگر این موارد عادی و ساده که مانع از خروج قانونی فرد از کشور شده بود برطرف شود،چه مراحلی باید طی شود تا امکان خروج از کشور فراهم شود؟

به بیان ساده تر با برطرف شدن موانع از خروج از کشور چه مراحلی باید طی شود تا فرد امکان خارج شدن را پیدا کند و این مراحل چقدر زمان بر خواهد بود؟

به طور کلی از وکیل رفع ممنوع الخروجی می توان انتظار دو کار را به صورت نسبتا موازی انتظار داشت، اول این که باید بتواند موانع ممنوع الخروجی موکل خود را برطرف کند تا بر اساس آن امکان خروج موکل او از کشور فراهم شود. اما وظیفه دوم که می تواند بسیار مهم تر هم باشد این است که وکیل رفع ممنوع الخروجی باید بتواند مسیر بین رای دادگاه بر رفع ممنوع الخروجی و عملی شدن آن را به خوبی بداند و کاری کند که این مسیر سریع تر و ساده تر پیش برود. از این روست که عمال لازم است وکیل رفع ممنوع الخروجی یک فرد تجربی و عملگرا باشد تا بتواند این مسیر را پیدا کند. به بیان ساده تر این موارد چیزی نیست که بتوان به سادگی آن ها را در دانشگاه یا کالس درس آموخت. بسیاری از این موارد بر اساس تجربه به دست می آید. از این رو اگر می خواهید کار شما سریع تر و بهتر انجام شود بهتر است از یک وکیل رفع ممنوع الخروجی با تجربه در این مسیر استفاده کنید. وکیلی که بداند در هر لحظه چه باید بکند و سراغ کدام مسیر برود. این چیزی است که شما باید به خوبی آن را درک کنید و بر اساس آن پیش بروید.


نکته ای که باعث شده است وکیل رفع ممنوع الخروجی نسبت به سایر انواع وکال متمایز باشد این است که اساسا قانون مفهوم گسترده و پیچیده ای است. از این رو عمال یک وکیل نمی تواند در تمامی حوزه ها به صورت تخصصی وارد شود. همه وکال به طور کلی می توانند در مورد بخش های مختلف قانونی نظر بدهند اما هر کدام از آن ها به شکل تخصصی تری در یک یا چند بخش به صورت تخصصی دانش و تجربه کافی به دست می آورند. به طور مثال شما نمی توانید از یک وکیل خانواده انتظار داشته باشید که به عنوان وکیل قتل در دادگاه کیفری حضور داشته باشد. دانش و تجربه ای که وکیل خانواده دارد مسلما از فضای دادگاه کیفری کامال دور است.


همین داستان در مورد وکیل رفع ممنوع الخروجی وجود دارد. در واقع یک وکیل رفع ممنوع الخروجی دارای دانش و تخصص تجربی خاصی در حوزه ممنوع الخروجی است. البته باید به این نکته اشاره کرد که ممنوع الخروجی یک حوزه قانونی کامال مستقل محسوب نمی شود. معمولا ممنوع الخروجی  یک ابزار در انواع پرونده های حقوقی و کیفری است. از این رو یک وکیل رفع ممنوع الخروجی باید وکیلی باشد که به سایر مباحث حقوقی تا حدودی وارد باشد. چرا که بر اساس دلیل ممنوع الخروجی باید بتواند آن مفهوم را درک کند و راه حل مناسبی برای خروج از آن به موکل خود ارائه دهد. در این چنین موقعیتی است که تجربه می تواند کارساز باشد. در واقع تجربه در کار وکالت می تواند کفه ای سنگین تر از دانش داشته باشد. یک وکیل رفع ممنوع الخروجی ممتاز کسی است که تجربه ای بالا و تخصصی گسترده داشته باشد. در این چنین شرایطی امکان پیروزی شما در دعوی های حقوقی یا کیفری بیشتر خواهد بود.


زمانی که وکیل رفع ممنوع الخروجی موفق به تغییر حکم از دادگاه شود باید تمام تالش خود را به کار بگیرد تا حکم هر چه زودتر اجرا شود. این مرحله مهم ترین مرحله کار وکیل ممنوع الخروجی مربوطه می باشد و او باید سعی کند حکم در کم ترین زمان ممکن به مرحله اجرا دربیاید. یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قوانینی که یک وکیل رفع ممنوع الخروجی باید از آن آگاه باشد قانون مربوط به گذرنامه است. گذرنامه سندی است که از سوی ماموران دولت جهت مسافرت اشخاص ایرانی به خارج از کشور به آنان داده می شود. همچنین این سند اثبات کننده تابعیت افراد می باشد. ازآنجا که گذرنامه دارای ویژگی و حساسیت ویژه ای است قوانین و موارد مهم بسیاری درباره آن وضع شده اند. ازاین رو وکیل رفع ممنوع الخروجی باید آشنایی کاملی به این قوانین داشته باشد. اگاهی از این قوانین باعث می شود تا وکیل موثر ترین و مناسب ترین اقدام را در جهت رفع ممنوع الخروجی موکل خود در پیش بگیرد.


 محاسبه حق الوکاله وکیل در درجه اول به صورت توافقی انجام میگیرد. حتی در امورممنوع الخروجی که توسط وکیل دادگستری کار پیش میرود نیز طبق قانون وکالت، توافقی که بین وکیل و موکل انجام میپذیرد شرط است. و اگر توافقی بین موکل و وکیل دادگستری در رابطه با پیگیری امورممنوع الخروجی صورت نگیرد در صورت اختالف، طبق قانون وکالت،مطابق با تعرفه وکال مندرج درقانون مذکور اعمال میشود.


در خصوص نحوه دریافت و محاسبه حق الوکاله از موکل به طور معمول و رایج بین وکال، پس از تعیین مبلغ و توافق بر سر مبلغ حق الوکاله، یک دوم را ابتدای کار و یک دوم دیگر را پس از صدور رای قطعی دریافت میکنند به عبارتی دیگر ۵۰ درصد اول کار و ۵۰ درصد آخر کار.بعضی از وکال در بعضی از پروندهها حق الوکاله را سه قسمت میکنند، یک سوم ابتدای کار و یک سوم در حین انجام کار و الباقی پس از رای قطعی.


لازم به ذکر است که تعهد وکیل از نوع تعهد به وسیله است نه تعهد به نتیجه. به بیان ساده تر، وکیل همه دانش و تجربه و آگاهی خود را به کار میگیرد ولی ضمانت ندارد و هیچ، بهترین وکیل هم نمیتواند صد در صد به موکل قول پیروزی و موفقیت در دفاع از پرونده را بدهد.پس فریب افراد سودجو و بی تجربه و موسسات حقوقی بدون مجوز را نخورید، چون آنها اغلب برای جلب موکل به روشهای جذب کننده مختلف و تبلیغات فریبنده متوسل میشوند.وکیل به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از هیچ نهاد و یا ارگانی حقوق دریافت نمی کند بنابراین دستمزد وکیل همان حق اازحمه وکیل است که به صورت مستقیم از موکل خود دریافت می کند. البته حق الوکاله وکیل صرفاً حق اازحمه نیست بلکه در مواردی و طبق قرارداد می تواند شامل تمبر مالیاتی،هزینه ایاب و ذهاب، هزینه اقامت و مواردی از این قبیل نیز قرار گیرد. از این رو دستمزد برای وکیل از اهمیت برخوردار است و در نقطه مقابل نیز با توجه به شرایط مالی موکل حق الوکاله برای او نیز اهمیت دارد.


حق الوکاله وکیل ممنوع الخروجی به عنوان هزینه ای برای خدمات حقوقی وکیل پرداخت میشود. این هزینه معمولا بر اساس مبلغ مورد نظر و نوع پرونده تعیین میشود و بهصورت قراردادی با وکیل در مراحل اولیه هماهنگ میشود. مقررات مربوط به حق الوکاله و نحوه پرداخت آن در دو نوع پرونده مدنی و کیفری متفاوت است. در پرونده مدنی، حق الوکاله بر اساس قراردادی بین وکیل و موکل تعیین میشود. در این قرارداد، مبلغ دقیق حق الوکاله، نوع خدمات حقوقی ارائه شده توسط وکیل، شرایط پرداخت و سایر موارد مرتبط با حقوق و وظایف طرفین مشخص میشود. همچنین، در صورت تعدیل قرارداد در مراحل بعدی پرونده، مبلغ حق الوکاله نیزباید با توافق طرفین تغییر کند.


ممنوع الخروجی جزو کدام یک ازانواع قرارهاست؟


ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری هم به بازپرس اجاره داده است که متناسب با اتهام، علاوه بر صدور قرار تامین قضائی،دستوراتی از جمله ممنوعیت خروج متهم از کشور را به عنوان قرار نظارت قضائی صادر کند.با این حال باید توجه داشت که قرار تامین قضائی در قالب دستور ممنوع الخروجی متهم باید رسما صادر و به او ابالغ شود تا بتواند از حق اعتراض به قرار در مهلت قانونی ۱۰ روزه برخوردار شود. تا هنگامی که به متهم دسترسی حاصل نشده، بازپرس میتواند با توجه به اهمیت و ادله وقوع جرم، دستور منع خروج او را از کشور صادر کند. مدت اعتبار این دستور، شش ماه و قابل تمدید است.

درصورت حضور متهم در بازپرسی و یا صدور قرار موقوفی، ترک و یا منع تعقیب، ممنوعیت خروج منتفی و به مراجع مربوط اطلاع داده میشود. درصورتی که مدت مندرج در دستور منع خروج منقضی شود این دستور خودبه خود منتفی است و مراجع مربوط نمی توانند مانع از خروج شوند.


Powered by Froala Editor

از اینجا دیدگاه تان را به اشتراک بگذارید




دیدگاهتون رو راجع به این مطلب منتشر کنید

جهت شرکت در قرعه کشی لطفا شماره تلفن خود را وارد کنید

نیاز به مشاوره با وکیل زبده دارم

فقط سوال دارم، مشاوره نمیخواهم