شکایت کردن از  قضات و کارکنان و کادر شورای حل اختلاف

شکایت کردن از قضات و کارکنان و کادر شورای حل اختلاف

برای شکایت از کارکنان یا قضات شوراهای حل اختلاف، می‌توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و با تقدیم و ثبت دادخواست خود، اصطلاحاً دعوی را شروع کنید. پس از ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکایت شما به شورای حل اختلاف صالح ارجاع می‌شود و در آنجا برای شما وقت رسیدگی تعیین می‌گردد. اطلاع رسانی درباره وقت رسیدگی به شما از طریق پیامک صورت می‌گیرد.


برای شکایت کردن از کارکنان و کادر و قضات شورای حل اختلاف در ایران، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید و درجهت آن اقدام کنید :

1. جمع‌آوری اطلاعات: برای شروع، باید اطلاعات و مدارک مربوط به شکایت خود را جمع‌آوری کنید. این شامل نام و شماره تماس خود و کسی که شکایت دارید، تاریخ‌ها، مکان‌ها، شرح موضوع و هرگونه مدرک یا شواهد مربوطه است.


2. تماس با شورای حل اختلاف: شما باید با دفتر شورای حل اختلاف در منطقه خود تماس بگیرید و نحوه تقدیم شکایت خود را بپرسید. آنها ممکن است از شما بخواهند یک نامه رسمی یا فرم مشخصی را پر کنید.


3. تهیه نامه شکایت: در نامه شکایت خود باید اطلاعات جامعی در مورد شکایت خود ارائه دهید. نامه باید شامل اطلاعات شخصی شما و شخصی که شکایت دارید، تاریخ‌ها، مکان‌ها، شرح موضوع و هرگونه شواهد یا مدارک مربوطه باشد. همچنین باید به طور صریح درخواست خود را بیان کنید، مثلاً درخواست تحقیق و بررسی موضوع یا درخواست تجدید نظر در تصمیم قضایی.


4. ارسال نامه شکایت: پس از تهیه نامه شکایت، آن را به دفتر شورای حل اختلاف ارسال کنید. بهتر است از روش‌های ارسال رسمی مانند پست رسمی یا پیک استفاده کنید و از دریافت رسید ارسال مطمئن شوید.


5. پیگیری شکایت: بعد از ارسال نامه شکایت، شما می‌توانید با دفتر شورای حل اختلاف تماس بگیرید و درخواست پیگیری وضعیت شکایت خود را بنمایید. آنها ممکن است اطلاعات بیشتری از شما درخواست کنند یا زمان تقریبی برای بررسی و رسیدگی به شکایتتان اعلام کنند.


6. دریافت تصمیم قضایی: پس از بررسی و رسیدگی به شکایت شما، شورای حل اختلاف یک تصمیم قضایی خواهد داد. شما باید این تصمیم را دریافت کنید و در صورت نارضایتی، می‌توانید اقدامات قانونی دیگری را انجام دهید.

لازم به ذکر است امروزه با توجه به الکترونیکی شدن و انجام کلیه امور توسط اینترنت بسیاری از مراحل مذکور کاربردی ندارد و عملا با زحمات مسئولین و راه اندازی  و پیشرفت روز افزون سیستم الکترونیک قضایی بسیاری از امور برای شهروندان سهولت بسیاری یافته و مراحل اضافی و کاغذ بازی های غیر ضروری برای افزایش سرعت و کارایی هرچه  بیشتر اقدامات  قضایی حذف گردیده است.

برای شکایت در شورای حل اختلاف، هزینه دادرسی کمتر و به میزان ۱.۲۵٪ درصد خواهد بود.

برای شکایت کردن از قضات و کارکنان و کادر شورای حل اختلاف میتوانید از خدمات وکیل آنلاین و مشاوره رایگان موسسه تیم وکلا استفاده کنید.


شکایت از کارکنان قضات


ارتکاب هر یک از تخلفات زیر حسب مورد موجب مجازات درجه 1 تا 4  می گردد:

۱ـ وارد نکردن مشخصات خود یا امضاء نکردن زیر صورت جلسات، مدارک تحقیق و تصمیمات یا ناخوانا نوشتن یا به کار بردن کلمه یا عبارت نامناسب .


۲ـ اعلام نکردن  ختم دادرسی دادگاه و پایان  تحقیقات در دادسرا یا تاخیر غیرموجه در  کمتر از یک ماه در صادر کردن رای و اجرای  کردن آن


۳ـ حضور پیدا نکردن اعضای دادگاه در جلسه رسیدگی بدون دلیل موجه یا شرکت نکردن او در مشاوره و صادر کردن رای و امضاء کردن آن یا  تشکیل نشدن  جلسه رسیدگی در روز مقرر بدون  دلیلی موجه


۴ـ عدم نظارت منجر به بی نظمی  ‌متصدیان امور مراجع قضائی بر عملکرد اداری شعبه ها


۵ ـ اعمال نظارت نشدن توسط مراجع عالی قضائی نسبت به مراجع تالی و دادستان نسبت به دادیار و بازپرس به منظور دادن تعلیمات و تذکرات لازم و اعلام تخلفات، مطابق قوانین مربوطه


۶ ـ بی‌ انضباطی در ورود یا خروج  یا عدم حضوردر نوبت کشیک ، جلساتی که قاضی وظیفه دارد  در انها شرکت کند، بدون دلیل  موجه و بیش از سه مورد در یک ماه یا سه نوبت پشت هم


۷ـ غیبت غیرموجه و حداکثر به مدت یک تا پنج روز پشت هم یا بطور متناوب در یک‌ دوره سه ماهه


۸ ـ کوتاهی و کم کاری در انجام وظایف محوله


۹ـ اعلام کردن نظر ماهوی توسط قاضی پیش از صدور رای


ارتکاب هر یک از تخلفات زیر، حسب مورد موجب مجازات انتظامی درجه 4  تا 7  می گردد:

۱ـ صادر کردن  رای غیرمستند یا غیرمستدل


۲ـ غیبت با  دلیل غیرموجه از شش تا سی ‌روز در یک دوره سه ماهه یا خودداری از عزیمت به محل خدمت یا ترک خدمت به مدت کمتر از سی‌روز


۳ـ دستور تعیین  زمان  دادرسی خارج از نوبت دفتر بدون علت موجه و دلیلی قانع کننده 


۴ـ تاخیر یا تجدید زمان دادرسی بدون وجود دلیل قانونی و عدم ذکر آن


۵ ـ رعایت نشدن مقررات مربوط به صلاحیت رسیدگی اعم از ذاتی یا محلی


۶ ـ رفتار خارج از اصول ادبی در زمان  انجام وظیفه 


۷ـ تاخیر غیرموجه و بدون دلیل قانع کننده بیش از یک ماه در صدور رای و اجرای آن


۸ ـ رعایت نکردن قوانین مربوط به تشکیل جلسه دادرسی و ابلاغ وقت رسیدگی


۹ـ خودداری از اعلام تخلفات کارمندان و کارکنان و کادر اداری، ضابطین ، وکلای دادگستری،کارشناسان رسمی‌ دادگستری، مشاوران حقوقی قوه قضائیه و مترجمان رسمی به مراجع مربوطه 


تخلفات انتظامی زیر، مجازات انتظامی درجه 6 تا  10 را در پی خواهد داشت:

۱ـ سوء استفاده و استفاده شخصی از اموال دولتی، عمومی‌ و توقیفی


۲ـ خودداری از دادن  اعتبار به مفاد اسناد ثبتی بدون دلایل  قانونی


۳ـ خودداری از پذیرفتن مستندات و لایحه های طرفین و وکلای آن ها در جهت ثبت و ضبط در پرونده


۴ـ خودداری با دلایل غیر موجه از اقدام  به خدمت و رفتن به محل کار در زمان  مقرر یا ترک خدمت بیش از سی ‌روز


۵ ـ استنکاف و کوتاهی در رسیدگی و عدم انجام وظایف قانونی محوله

Powered by Froala Editor

از اینجا دیدگاه تان را به اشتراک بگذارید




دیدگاهتون رو راجع به این مطلب منتشر کنید

جهت شرکت در قرعه کشی لطفا شماره تلفن خود را وارد کنید

نیاز به مشاوره با وکیل زبده دارم

فقط سوال دارم، مشاوره نمیخواهم