صفحات ما در شبکه های اجتماعی
تیم وکلا
وکالت چيست وظیفه وکیل چيست

وکالت چيست وظیفه وکیل چيست

تاریخ آخرین بروزرسانی: ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
نویسنده:
بازدیدها: ۴۹۹
نظرات: ۰
وظیفه وکیل

وکیل شخصی است که بعد از تحصیل در رشته حقوق ، در یکی از آزمون های وکالت برگزار شده شرکت کرده و توسط کانون وکلا یا قوه قضاییه بعد از قبولی در آزمون ، دوره کارآموزی وکالت را با موفقیت سپری میکند

در خواست مشاوره حقوقی
نوع مشاوره خویش را مشخص نمایید.

مقدمه :


با سلام خدمت همه دوستداران حقوق ، خرسند هستیم که بار دیگر با یک مقاله جدید و حقوقی در خدمت شما هستیم .

در خصوص اینکه وکیل چه کسی هست و وظیفه وکیل چیست باید در وهله اول به معنا و اصطلاح خود وکیل بپردازیم :

در جواب این سوال که وکیل چه کسی است ، باید گفت وکیل شخصی است که بعد از تحصیل در رشته حقوق ، در یکی از آزمون های وکالت برگزار شده شرکت کرده و توسط کانون وکلا یا قوه قضاییه بعد از قبولی در آزمون ، دوره کارآموزی وکالت را با موفقیت سپری میکند .شهروندان می بایست نکته های مهم در انتخاب وکیل خوب را مد نظر قرار دهند تا بهترین نتیجه را از انتخاب وکیل بگیرند .

بسیاری از مردم به صورت خلاصه و به طور کلی با مفهوم وکالت و انتخاب وکیل آشنا هستند و وکیل یا وکلا را افرادی میدانند که نزد دادگاه ها و مراجع قضایی حاضر می شوند و به دفاع از حقوق موکل خویش می پردازند . هر چند کلمه وکیل به همان معنایی است که بسیاری از افراد تصور می کنند ، با این حال وکیل شدن و وکالت کردن علاوه بر اینکه شغلی تخصصی و حیاتی است ، نیازمند داشتن تحصیلات مخصوص به خود و گذراندان دوره های مخصوصی است تا شخص به عنوان وکیل شناخته شود .

هنگامی که فردی به عنوان وکیل شناخته شود ، تعهدات و اختیارات قانونی ویژه ای پیدا می کند و این امر او را از سایر اشخاصی که در علم حقوق تحصیل کرده اند ، همچون مشاوران حقوقی و کارشناسان حقوقی متمایز می کند . به همین دلیل پرداختن به این سوال که به چه کسانی وکیل گفته می شود و نکات مهم در انتخاب وکیل کدامند ، مهم است .


در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با وکیل و شغل وکالت اطلاعات کسب کنیم.


وکیل کیست؟


به طور کلی و به زبان ساده هر شخصی اعم از حقیقی و حقوقی که با دیگری قرارداد وکالت امضا کرده باشد  میتواند تحت عنوان معنای وکیل شناسایی بشود، به عنوان نمونه اگر زوجی به همسر خود وکالت در طلاق داده باشد تا هر زمان بخواهد خود را از طرف شوهر مطلقه کند ، این امر سبب میشود که زن وکیل مرد شود منتها فقط در موضوع طلاق صدق خواهد کرد.

آنچه که ما امروزه به لحاظ عرفی از لفظ وکیل برداشت خواهیم کرد ، آن شخصی است که به وکالت از شخص دیگری در دادگاه ها و دادسرا ها و مراجع قضایی حاضر میشود و دفاع از موکل خود را بر عهده میگیرد . بنابراین در پاسخ به این سوال که وکیل کیست ؟ باید بگوییم که وکیل به شخصی گفته می شود که در آزمون وکالت کانون وکلا و یا قوه قضاییه پذیرفته شده است و پس از گذراندن دوره کارآموزی وکالت خود می تواند به شغل وکالت مشغول شود ،  به این نکته هم باید توجه داشت که به لحاظ عرفی به کارآموز های وکالت نیز وکیل گفته میشود .

اینگونه وکیل با عقد قرارداد الکترونیکی وکالت با موکل خود از برخی از حقوق و اختیارات و همچنین تعهدات قانونی برخوردار میشود و می بایست به بهترین وجهی که میتواند از موکل خود دفاع کند تا به حق و حقوق قانونی خود برسد ، هر چند هرگز نمی تواند تعهد کند نتیجه خاصی را برای موکل خود بگیرد ، منظور این است گمان صد در صدی ، برنده شدن در دادگاه را قبل از رای دادگاه نمیتوان به موکل داد.

هنگامی میتوانیم فردی را وکیل دیگری بدانیم که قرارداد وکالت ما بین آنها تنظیم شده باشد و حدود اختیارات و وظایف وکیل در آن مشخص شده باشد و به همین دلیل ، وکیل نمی تواند خارج از حد متعارف و خارج از حدود قرارداد عملی انجام دهد و در واقع هر چند شخص وکیل باشد ، اما خارج از حدود قرارداد تنظیم شده فی ما بین وکیل و موکل اختیاری نخواهد داشت.

کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی میتوانند برای انجام کارهای حقوقی و کیفری خود از وکلای با تجربه بهره بگیرند. شرکت ها نیز از این قاعده برخوردار هستند و برای رسیدگی به دعاوی خود نیاز به وکیل دارند. بعضی از وکلا در زمینه وکالت دعاوی شرکت دارای تجربه بیشتری هستند که صاحبان شرکت ها با بهره گیری از آن ها میتوانند از ضایع ساختن حق و ورود خسارت به شرکت خود جلوگیری نمایند.

اگر شرایط مراجعه حضوری به وکیل را ندارید میتوانید از خدمات وکیل آنلاین موسسه حقوقی تیم استفاده کنید.


وکالت چیست؟


 وکالت یکی از کاربردی ترین عقود معین در قانون مدنی است که قواعد و تشریفات مقرر به خود را دارد. وکالت به معنی این است که کسی، به موجب انعقاد عقد وکالت دیگری را نایب و نماینده خویش برای انجام بعضی امور حقوقی و قضایی و اداری، عملی و مواردی از این دست نماید. پس از انعقاد عقد وکالت وکیل به نمایندگی از موکل خودش میتواند، جهت انجام کار های مورد وکالت اقدام نماید.

وکالت، دارای انواع مختلفی است که دو نوع از آنها وکالت مطلق و دیگری مقید میباشند . یکی دیگر از نوع وکالت، با در نظر گرفتن موضوع آن، وکالت کاری میباشد که قواعد و تشریفات انعقاد مخصوص به خود را دارا است و شرایط ویژه ای بر آن حاکم میباشد. از آنجا که گاها ممکن است در اعطای وکالت کاری، از موکل سوء استفاده بشود ضروری  است تا با مفاهیم این نوع از وکالت و قواعد آن، آشنا بشویم. 

بنابراین در این مقاله به معنا و مفهوم یکی از وکالت ها یعنی وکالت کاری میپردازیم.


وکالت کاری چیست؟


بهتر است تا مفهوم عقد وکالت را از دید قانون مدنی مورد بررسی قرار دهیم و بگوییم که بر اساس قانون مدنی ، به چه کسی وکیل و به چه کسی، موکل می گویند سپس ، به این پرسش که وکالت کاری چه بوده پاسخ دهیم ، پایان وقت آن، به چه شکل است و شرایط دادن وکالت کاری چیست؟

وکالت در (ماده 656 قانون مدنی) این گونه تعریف شده است: "وکالت، عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید." با توجه به این ماده وکالت، یک نوع عقد بوده و هر فردی میتواند، به موجب عقد وکالت، دیگری را برای انجام امری، نماینده خود کند.

به شخصی که بر اساس شرایط دادن وکالت اعطای وکالت میکند ، موکل و به شخصی که به موجب این عقد و وکالت نامه نایب دیگری میگردد ، تا پایان وقت وکالت نامه تنظیم شده ، وکیل میگویند. وکیل میتواند، در حدود موضوع وکالت نامه و در حدود اختیاراتی که موکل برای او تعیین کرده است، اقدام نماید.

وکالت نامه و عقد وکالت میتواند بطور رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد که در این صورت یک سند رسمی محسوب میشود و میتواند، به صورت دست نویس باشد که در این صورت یک سند عادی بوده و سند عادی در ادارات، جهت انجام کار موکل مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.


 در یک تقسیم بندی، وکالت دارای دو نوع 


1_وکالت قضایی :

 وکالت قضایی به معنای این است که موکل، به موجب عقد وکالت به یک وکیل پایه یک دادگستری که دارای پروانه وکالت بوده ، اعطای وکالت دهد

2_ وکالت مدنی:

 وکالت مدنی که شامل وکالت نقل و انتقال و کاری میگردد، عبارت است از اینکه موکل ، به یک فرد به غیر از وکیل دادگستری جهت انجام امور غیر قضایی، اعطای وکالت نماید. 

وکالت کاری ، در مقابل وکالت نقل و انتقال، قرار دارد و به وکالتی میگویند که بابت امور اداری و کاری ، داده میشود و موضوع آن ، انجام اعمال اداری، بدون حق نقل و انتقال اموال و خارج از حوزه دادگستری است .

 مثل کسی که به دیگری ، برای انجام امور بانکی وکالت می دهد. در واقع در وکالت کاری، نیازی نیست که کسی که به او وکالت داده شده ، حتما وکیل پایه یک دادگستری و دارای پروانه وکالت باشد.


لزوم استفاده از وکیل دادگستری در دعاوی 


 حضور وکیل  متعهد و قانونمند در روند دادرسی میتواند تضمین مناسبی در جلوگیری از انحراف دادرسی و موفقیت در دادگاه تلقی گردد. نتیجه مستقیم و عملی چنین حضوری پیشگیری از ضایع شدن حقوق طرفین دعوا و انحراف قضایی میباشد.

 ضمن آنکه وکیل ها در مقام دفاع، یکی از محور های تعیین کننده و موثر تلقی میشوند. وکیل در مقام دفاع از موکل و موضوع وکالت، با مطالعه ی همه جانبه قوانین و رویه های قضایی سعی بر این دارد که از آخرین اطلاعات قضایی استفاده کند و داور در مقام تقابل و تعامل، به نوبه خود تلاش مینماید تا با افزایش اطلاعات، نتیجه گیری قضایی خود را ارتقا بخشد.

 در بسیاری موارد ، ضرورت ایجاب می کند که وکیل در تعامل با قاضی ، به هدایت علمی و عملی یکدیگر پرداخته و دانسته های خود را در اختیار همدیگر بگذارند. 

مهم ترین نکته این است که وکیل دادگستری با آگاهی به قوانین موجود از یک طرف و شناخت کافی نسبت به نقاط ضعف و کمبودها وابهام هایی که وجود دارد، تلاش خود را به سمت هدایت جریان رسیدگی، آگاه نمودن قاضی و موکل از قوانین وضع شده و عرف، طرح دعوی و اعتراض در مهلت های مقرر قانونی معطوف میدارد.

داشتن وکیل یا مشاوره حقوقی آنلاین در طول روند دادگاه اعم از جرایم حقوقی و کیفری برای افراد بسیار الزامی است ، تا به سهولت و با تضمین بیشتری در رای دادگاه به نتیجه برسیم ، از این رو نقش وکیل در دعاوی بسیار ضروری است.

 این نکته و جمله مهم را به خاطر داشته باشید که اگر کسی بدون وکیل در دعاوی حاضر شود، ممکن است در تله های قانونی و حقوقی که طرف مقابل تعبیه کرده، بیفتد .


حق انتخاب وکیل در امور کیفری


 آیین دادرسی کیفری یک وسیله میباشد نه فقط یک هدف. از سوی دیگر نیز وسیله‌ای است برای مقام قضایی جهت کشف حقایق ، حال متهم میتواند در این میانه ها از خود دفاع کند . از این رو موضوع دفاع متهم از موقعیت خاصی در دادرسی برخوردار میباشد. یکی از تضمین‌ هایی که به شیوه‌ ی مطلوب و مناسب جهت حفظ حق متهم مورد استفاده قرار می‌گیرد، حضور وکیل کیفری در تمامی مراحل دادرسی کیفری است .بنابراین میتوان چنین بیان کرد که حق انتخاب وکیل در مراجع حقوقی و کیفری وجود دارد. 

در صورت عدم استطاعت ( توانایی) مالی وکیل معاضدتی برای متهم تعیین خواهد شد . بهتر است خاطر نشان شویم که ما در گروه حقوقی تیم وکلا دارای این توانایی هستیم که بهترین‌ وکلای پایه یک دادگستری را برای شما در دفاعیات از خود رقم بزنیم.


انواع وکالتنامه

 

همانگونه که در اوایل این مقاله توضیح داده شد ، وکالت نامه ، قراردادی است که بین طرفین ( دو نفر ) که یکی در جایگاه وکیل و دیگری در جایگاه موکل قرار می گیرد ، منعقد میگردد . به قراردادی که طبق توافقات بین وکیل و موکل، اختیارات هر یک و موضوع مورد بحث منعقد میگردد و به امضای طرفین میرسد، وکالتنامه گفته میشود . وکالتنامه ها با توجه به حدود اختیاراتی که به وکیل داده میشود، متفاوت است و لازم است تمام اشخاص نسبت به آنچه که قرار است اختیارش را به شخص دیگری بدهند، اطلاعات لازم را داشته باشند تا دچار ضرر و زیان نشوند و بتوانند به سهولت از حقوق خود دفاع کنند.


 وکالت نامه ها با توجه به شرایط تنظیم و حدود اختیارات و نوع موضوع، به دسته های متفاوتی تقسیم می شوند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

انواع وکالت نامه ها عبارت است از:


1_ وکالت‌نامه بلاعزل : وکالت بلاعزل وکالتی است که طبق قوانین آن موکل به هیچ عنوان حق فسخ قرارداد وکیل را ندارد و این حق را از خود سلب کرده است.

2_ وکالت‌نامه تام الاختیار : این نوع  وکالت نامه به معنای آن است که وکیل با توجه به اموری که در اختیار او گذاشته شده است دیگر نیازی به اجازه از موکل نخواهد داشت و میتواند تام الاختیار آن امور را انجام دهد.

3_ وکالت‌نامه اتفاقی : ممکن خواهد بود شخصی دارای اطلاعات کافی در حوزه وکالت و امور حقوقی باشد، اما پروانه وکالت نداشته باشد. در این صورت شخص می‌تواند سه دفعه در سال برای اقوام نسبی و سببی خود تا درجه دو وکالت کند و با پرداخت حق مبلغی به قوه قضاییه، وکالت پرونده را برعهده بگیرد.

4_ وکالت نامه معاضدتی : بعضی از وکیل ها در موضوع های حقوقی زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کنند و جزء وکلای پایه یک دادگستری می باشند. مطابق با وکالت‌نامه های معاضدتی که یکی از انواع وکالت‌نامه ها محسوب می شود، شخص میتواند از بین وکلای مربوطه در صورت عدم توانایی انتخاب وکیل در امور حقوقی وکیلی را اختیار کند.

 5_ وکالت نامه تسخیری: جرائم کیفری که مجازاتی مثل حبس، اعدام و غیره را دارند، نیاز به وکیل دارند. اگر فرد مجرم نتواند وکیل مورد نظر خود را معرفی کند، دادگاه برای او وکیل تسخیری می گیرد و وکالت‌نامه ای را برای او تنظیم مینماید.

1- وکالت مطلق : به این معنی است که تمام امور موکل به وکیل محول شده است و در این نوع از وکالت وکیل نیاز به اجازه موکل ندارد.

2-وکالت مقید: این وکالت به صورت مشخص در مورد وکالت است و وکیل موظف است در همان مورد معین، عمل نماید. مانند خرید خانه یا فروش ماشین.

3-وکالت قضایی: به این معنا است که شخص در جهت امور دادگاهی خود فرد دیگری را به عنوان نماینده خود در دادگاه معرفی مینماید. مانند اعطای وکالت به وکلای  پایه یک دادگستری.

4-وکالت مدنی یا غیر قضایی : به این معنا است که شخص برای انجام کارهای غیر دادگاه به شخصی وکالت می‌دهد امور او را انجام دهد. این نوع وکالت می‌تواند در زمینه کاری یا اداری باشد. باید به این نکته توجه داشت که این فرد نمی‌تواند وکیل فرد در دادگاه و مرجع قضایی باشد ، این شخص میتواند پروانه وکالت نداشته باشد.


تعهد وکیل 


تعهد از نظر لغوی به معنای (سرانجام کار کسی را بر عهده گرفتن) و یا ( ضامن انجام کار شخص دیگری شدن ) است. در عقد وکالت وکیل متعهد خواهد شد اموری که از طرف موکل به او واگذار شده را به نحو احسن سرانجام برساند.

البته علاوه بر این قبول کردن اموری هم می تواند در زمره ی معانی تعهد به حساب بی آید . از نظر علم حقوق ما سیطره ی گسترده ای از تعهدات عام و خاص را بر عهده داریم. بخش تعهدات عام بیشتر به مواردی باز میگردد که قانون ، اخلاق و وجدان حکم میکند.

 اما در رابطه با تعهدات خاص قانون به روشنی به آن اشاره داشته و همه ی ما موظف به انجام آن هستیم.

تعهدات وکیل در زمره ی تعهدات خاص قرار میرد و قانون این تعهدات را کاملا معین کرده است. همچنین در صورتیکه وکیل از تعهدات و وظایف خود سرپیچی کند ، امکان پیگیری های قانونی از سوی موکل وجود خواهد داشت .

از طرفی به دنبال عقد وکالت نوعی سپردن اختیار نیز صورت میگیرد. پس موکل حیطه ی تمامی اختیار ها و تعهدات وکیل را از قبل مشخص کرده و برای او محدوده ی مشخصی از وظایف و تعهدات را در نظر میگیرد.


ماده های قانونی تعهدات وکیل را میتوانید در مواد زیر مطالعه کنید:


ماده 666 قانون مدنی

هر گاه از تقصیر وکیل خسارتی به موکل متوجه شود که عرفاً وکیل مسبب آن محسوب میگردد مسئول خواهد بود.


ماده 667 ق . م

وکیل باید در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موکل را مراعات نماید و از آنچه که موکل بالصراحه به او اختیار داده یا بر حسب‌ قرائن و عرف و عادت داخل اختیار اوست تجاوز نکند.


ماده 668 ق . م

وکیل باید حساب مدت وکالت خود را به موکل بدهد و آنچه را که به جای او دریافت کرده است به او رد کند.


ماده 669 ق . م 

هر گاه برای انجام امر دو یا چند نفر وکیل معین شده باشد هیچ یک از آنها نمیتواند بدون دیگری یا دیگران دخالت در آن امر بنماید مگر ‌اینکه هر یک مستقلاً وکالت داشته باشد در این صورت هر کدام میتواند به تنهایی آن امر را بجا آورد.


ماده 670 ق . م

در صورتی که دو نفر به نحو اجتماع وکیل باشند به موت یکی از آنها وکالت دیگری باطل میشود.


ماده 671 ق . م

وکالت در هر امر مستلزم وکالت در لوازم و مقدمات آن نیز هست مگر اینکه تصریح به عدم وکالت باشد.


ماده 672 ق . م 

وکیل در امری نمی‌تواند برای آن امر به دیگری وکالت دهد مگر اینکه صریحاً یا به دلالت قرائن وکیل در توکیل باشد.


ماده 673 ق . م

اگر وکیل که وکالت در توکیل نداشته انجام امری را که در آن وکالت دارد به شخص ثالثی واگذار کند هر یک از وکیل و شخص ثالث در مقابل موکل نسبت به خساراتی که مسبب محسوب میشود مسئول خواهد بود.


حق الوکاله وکیل چگونه محاسبه می شود؟


در خصوص اینکه نحوه دریافت و محاسبه حق الوکاله از موکل به طور معمول و رایج بین وکلا ، پس از تعیین مبلغ و توافق بر سر مبلغ حق الوکاله، یک دوم را ابتدای کار و یک دوم دیگر را پس از صدور رأی قطعی دریافت میکنند به عبارتی دیگر 50 درصد اول کار و 50 درصد آخر امور وکالتی .

برخی از وکیل ها در بعضی از پرونده‌ ها حق الوکاله را سه قسمت میکنند، یک سوم ابتدای کار و یک سوم در حین انجام کار و در آخر ما بقی را پس از رأی قطعی دادگاه.

نکته لازم به ذکر این است که تعهد وکیل از نوع تعهد به وسیله است نه تعهد به نتیجه . به بیان شیوا تر  وکیل همه دانش و تجربه و آگاهی خود را به کار می‌گیرد ولی ضمانت کار نمی‌دهد ، بهترین وکیل هم نمی‌تواند صد در صد به موکل قول و تضمین  پیروزی و موفقیت در دفاع از پرونده را بدهد.

بنابراین فریب افراد سودجو و بی تجربه و موسسات حقوقی بدون مجوز را نخورید، زیرا آنها اغلب برای جلب موکل به روش‌ های جذب کننده مختلف و تبلیغات فریبنده متوسل خواهند شد.

به طور کلی باید بگوییم که ملاک اصلی در محاسبه حق الوکاله وکیل، توافق وکیل و موکل خواهد بود . یعنی مبلغ حق الوکاله در وکالت‌نامه با توافق طرفین مشخص میگردد ، اما اگر در تعیین حق الوکاله به توافق نرسند و اختلافی بین طرفین ایجاد شود، بر اساس تعرفه وکلا، حق الوکاله را مشخص خواهد شد.

به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری مرکز و مرکز وکلا ، جهت اجرای ماده 19 لایحه قانونی استقلال كانون وكلای دادگستری مصوب 1333 که بیان میکند: اگر میزان حق الوکاله از قبل بین طرفین توافق نگردد طبق تعرفه ، تعیین خواهد شد و همچنین در  اجرای ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه 1379 که در رابطه با اعطای مجوز تأسیس موسسات مشاوره حقوقی به فارغ التحصیلان حقوقی بوده است، آیین ‌نامه تعرفه حق‌ الوكاله ، حق‌ مشاوره و هزینه سفر وكلای دادگستری از سوی رئیس قوه قضائیه، تصویب و صادر خواهد شد.


آیین نامه تعرفه حق الوکاله در سال 1402 :


در سال 1402، تعرفه جدیدی در مورد حق الوکاله وکیل ، مصوب نشده است و آیین نامه تعرفه حق الوکاله و حق مشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری که در 2 سال گذشته، توسط رئیس قوه قضاییه، مصوب شده است به قوت خود باقی مانده است .


حق الوکاله وکلا در دعاوی مالی مطابق تعرفه 1402 :


در وهله اول ابتدا به معنا و مفهوم دعاوی مالی میپردازیم ،  تقسیم دعاوی به دعاوی مالی و غیرمالی.

در تعریف دعاوی مالی، میتوان گفت که به طور کلی، هر دعوایی که موضوع آن مال است و یا برای ذی نفع ( دارای منفعت )  منفعت مالی در برداشته باشد، مانند دعوای الزام به انتقال یک واحد آپارتمان و یا دعوای مالی، محسوب می شود.

تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستری در سال 1402، در دعاوی مالی، به این صورت است که اگر حکم دادگاه بدوی ( اولی ، ابتدایی ) در مورد بهای خواسته یا همان مال یا منفعتی که در مورد آن، نزاع و اختلاف نظر وجود دارد قطعی باشد 10 درصد بهای خواسته بوده است.


پایان وکالت چه زمانی است ؟


راه های  انحلال و پایان وکالت وانقضای وکالت به موارد ذیل میباشد :


 1- به عزل وکیل توسط موکل :

موکل میتواند هر زمان که بخواهد وکیل را عزل کند و نیازی به توجیه و دلیل کار خود برای عزل وکیل ندارد و در بر هم زدن وکالت آزاد است.

 عزل وکیل امکان دارد به طور ضمنی باشد. چنان که هر گاه موکل عملی را که مورد وکالت است خود انجام دهد، یا کاری کند که با وکالت منافی باشد، یا وکیل دیگری برای انجام مورد وکالت تعیین کند و معلوم شود که نمیخواهد هر دو عمل مورد نظر را انجام دهد، اقدام او به منزله عزل وکیل است، به خصوص در موردی که با آگاهی از وکالت صورت پذیرد.

البته اصل کلی بالا در عزل وکیل که از جانب موکل و به صورت آزادانه و بدون نیاز به دلیلی صورت میگیرد، در مواردی ساقط میشود. به این معنا که هنگام انعقاد عقد وکالت میتوان این عقد را به گونه ای تنظیم نمود که حق عزل موکل و آزادی او در این حق عزل ساقط شود.


 2- به استعفای شخص وکیل:

وکیل میتواند هر گاه بخواهد، از وکالت استعفا دهد و این اقدام اصولا هیچ مسؤلیتی برای او ایجاد نمیکند. ولی در مورد وکیل هم استعفای نا گهانی و  نامتعارف، بر مبنای سوء استفاده از حق استعفاء برای او ضمان آور است و باید ضرر مشروعی را که به بار آمده است را جبران کند.


 3- مرگ یا جنون وکیل یا موکل :

وکالت عقدی است که به موجب اعتماد متقابل وکیل و موکل به یکدیگر نهادینه  شده است ، شخصیت هر کدام انگیزه دیگری در انعقاد قرارداد است و با فوت هر کدام یکی از ارکان عقد به هم می خورد. جنون نیز باید در حکم موت قرار داد ، زیرا باعث از بین رفتن شخصیت دیوانه میشود.


4- از بین رفتن متعلق وکالت :

هنگامی که متعلق وکالت از بین برود یا موکل عملی را که مورد وکالت است خود انجام دهد یا بطور کلی عملی که منافی وکالت باشد بجا آورد، مانند اینکه مالی را که برای فروش آن وکالت داده بود، خود بفروشد، عقد وکالت فسخ خواهد شد.


5- انقضای مدت مهلت وکالت چنانچه مقید به مهلت باشد :

به این معنا است که اگر مالکی برای فروش ملک خود به مدت سه ماه به دیگری وکالت دهد، تعیین مدت حق عزل را ساقط نمیکند ولی باعث میشود که پس از سه ماه نمایندگی وکیل، بدون اینکه نیازی به عمل حقوقی دیگری از جانب موکل مانند عزل باشد، خود به خود از بین برود و ساقط شود.


6- انحلال شخص حقوقی مانند شرکت ها و موسسات : 

اگر شرکتی که وکیل آن را اداره میکند منحل و یا پلمپ شود ، دیگر وکیل و وکالت مفهوم خود را از دست خواهد داد.


7- ابطال پروانه وکالت و سلب از وکیل دادگستری بودن :در این صورت به صورت واضح وکالت اصولاً منفسخ خواهد شد .


نتیجه گیری


وکالت یک عقد جایز است که در چارچوب مقررات قانون مدنی منعقد شده و طرفین آن وکیل و موکل نامیده می‌شوند. می‌توان برای وکیل انتخابی حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه‌ای اجازه وکالت از طرف موکل را دارد و در چه زمینه‌ای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد.

 

دیدگاه ها
دیدگاهی یافت نشد.
دیدگاه تان را بنویسید
استان

مطالب مرتبط

وکیل آنلاین
وکیل آنلاین - چت اختصاصی با بهترین قیمت تضمینی
مشاوره با وکیل آنلاین کاملا تخصصی و بهترین قیمت؛ از جمله خدمات بنیاد حقوقی تیم وکلا می باشد. با صرف ...
۹ خرداد ۱۴۰۳
وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری باید توانایی لازم برای متقاعد کردن دیگران و ایجاد ارتباط با مخاطبین پرونده را ...
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
وکیل خانواده
وکیل برای دعاوی خانواده
وکیل خانواده که به طور رسمی هم به آن وکیل حقوق خانواده گفته میشود، حقوقدانی است که در زمینه حقوق خان...
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
مجازات فحاشی
مجازات فحاشی
برا مطلع شدن از قوانین مجازات فحاشی با ما همراه باشید.مجازات فحاشی برحسب سنگین یا سبک بودن حکم تعیین...
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
وکیل آنلاین در سعادت آباد
وکیل آنلاین در سعادت آباد
شعبه ی مرکزی تیم وکلا واقع درسعادت آباد متشکل از وکلای حاذق وکاربلد وقضات بازنشسته ی دادگستری درهرزم...
۱۵ خرداد ۱۴۰۳
وکیل در دعاوی پیش فروش آپارتمان
وکیل در دعاوی پیش فروش ساختمان و آپارتمان
وکیل در دعاوی پیش فروش و آپارتمان به عنوان متخصص در مسائل حقوقی مربوط به خرید و فروش املاک، قرارداده...
۱۵ خرداد ۱۴۰۳
پابند الکترونیکی
پابند الکترونیکی
پابند الکترونیکی زندان، یا به عبارت دیگر سامانه مانیتورینگ الکترونیکی زندانیان، یک فناوری است که در ...
۱۵ خرداد ۱۴۰۳
وکیل ممنوع الخروجی
وکیل ممنوع الخروجی کیست
ممنوع الخروجی وضعیتی است که شخص به علت های مختلف از نظر قانونی اختیار خروج از مرزهای خاصی از یک حوزه...
۱۵ خرداد ۱۴۰۳
فسخ قرارداد
چگونه یک قرارداد را فسخ کنیم؟
فسخ به معنای پایان دادن یا لغو کردن یک قرارداد است. با فسخ قرارداد، تمامی تعهدات طرفین لغو میشود و آ...
۱۵ خرداد ۱۴۰۳

آخرین مقالات حقوقی

وکیل آنلاین
وکیل آنلاین - چت اختصاصی با بهترین قیمت تضمینی
مشاوره با وکیل آنلاین کاملا تخصصی و بهترین قیمت؛ از جمله خدمات بنیاد حقوقی تیم وکلا می باشد. با صرف ...
۹ خرداد ۱۴۰۳
وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری باید توانایی لازم برای متقاعد کردن دیگران و ایجاد ارتباط با مخاطبین پرونده را ...
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
وکیل خانواده
وکیل برای دعاوی خانواده
وکیل خانواده که به طور رسمی هم به آن وکیل حقوق خانواده گفته میشود، حقوقدانی است که در زمینه حقوق خان...
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
مجازات فحاشی
مجازات فحاشی
برا مطلع شدن از قوانین مجازات فحاشی با ما همراه باشید.مجازات فحاشی برحسب سنگین یا سبک بودن حکم تعیین...
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
مجازات سو استفاده از پروفایل دیگران
مجازات سو استفاده از پروفایل دیگران
اغلب مردم در پیام رسان های مورد نظر خویش، اکانت خود را ساخته و عکس خود و یا نوشته ای را ضمیمه ی آن م...
۱۵ خرداد ۱۴۰۳
وکیل آنلاین در سعادت آباد
وکیل آنلاین در سعادت آباد
شعبه ی مرکزی تیم وکلا واقع درسعادت آباد متشکل از وکلای حاذق وکاربلد وقضات بازنشسته ی دادگستری درهرزم...
۱۵ خرداد ۱۴۰۳
وکیل در دعاوی پیش فروش آپارتمان
وکیل در دعاوی پیش فروش ساختمان و آپارتمان
وکیل در دعاوی پیش فروش و آپارتمان به عنوان متخصص در مسائل حقوقی مربوط به خرید و فروش املاک، قرارداده...
۱۵ خرداد ۱۴۰۳
پابند الکترونیکی
پابند الکترونیکی
پابند الکترونیکی زندان، یا به عبارت دیگر سامانه مانیتورینگ الکترونیکی زندانیان، یک فناوری است که در ...
۱۵ خرداد ۱۴۰۳
وکیل ممنوع الخروجی
وکیل ممنوع الخروجی کیست
ممنوع الخروجی وضعیتی است که شخص به علت های مختلف از نظر قانونی اختیار خروج از مرزهای خاصی از یک حوزه...
۱۵ خرداد ۱۴۰۳
فسخ قرارداد
چگونه یک قرارداد را فسخ کنیم؟
فسخ به معنای پایان دادن یا لغو کردن یک قرارداد است. با فسخ قرارداد، تمامی تعهدات طرفین لغو میشود و آ...
۱۵ خرداد ۱۴۰۳
تیم وکلای فوق تخصصی در حوزه های کیفری و حقوقی مانند: حقوق ملکی، حقوق بانکی، حقوق مالیاتی، جرایم رایانه ای، جرایم پزشکی، برند، امور اتباع، قرارداد نویسی، شرکت ها، حقوق کار، خانواده، ثبتی، داوری بهره می برد؛ زیرا وکلای کار بلد و با تجربه و از همه مهمتر جهادی با تمرکز بر یک حوزه حقوق تخصصی می توانند در ایجاد عدالت و سرعت در احقاق حق در جامعه تاثیر گذار باشند.
شعبه سعادت آباد
محله سعادت آباد، میدان کتاب، خیابان آسمان، نبش کوچه آسمان یکم غربی، پلاک ۸، طبقه اول واحد یک 021-22383605
map

شعبه اسلامشهر
اسلامشهر،خیابان بسیج،بین خیابان امام خمینی وجمال طهماسبی،‌مجتمع تجاری میلاد نور،طبقه دوم،واحد۱۸۲ 021-56692011
map
© تمام حقوق برای موسسه حقوقی تیم وکلا محفوظ استنسخه: 10.0.0